Wednesday, October 8

MENGAMUK DI PARLIMEN...... @MPKOTABELUD @GOTEAMRD


Nampaknya ramai Ahli Parlimen yang melompat apabila disindir oleh Datuk Abdul Rahman Dahlan.Maklumlah DAP nie memang suka benda yang haram serta melanggar peraturan seperti mana berlaku di Pulau Pinang baru-baru ini. 

Pelantikan Jawatankuasa Perwakilan Penduduk (JPP) oleh Kerajaan Persekutuan di peringkat bandar tidak melanggar Perlembagaan Persekutuan dan tiada pertindihan dengan tugas ahli majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Dewan Rakyat diberitahu hari ini.


Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, terdapat perbezaan fungsi antara JPP dan ahli majlis PBT terutama dari segi bidang penguatkuasaan undang-undang.

"Tiada isu JPP mahu mengambil alih tugas ahli majlis PBT kerana JPP tiada sebarang kuasa untuk melakukan sebarang dakwaan atau mengenakan bayaran atau fi seperti PBT.

"Sebaliknya JPP ditubuhkan untuk membantu PBT yang kita fikir mungkin tidak mampu menangani isu-isu lain penduduk di kawasan bandar yang pastinya bukan hak mutlak kerajaan tempatan sahaja," katanya ketika menjawab soalan tambahan Su Keong Siong (DAP-Ipoh Timur) di sini hari ini.

Su mahu tahu sama ada pelantikan JPP melanggar Perlembagaan Persekutuan dan cubaan untuk mengambil alih fungsi ahli majlis PBT.

Kepada soalan asal Su yang ingin tahu keperluan Kerajaan Persekutuan menubuhkan JPP dengan peruntukan sebanyak RM63 juta setahun serta kriteria yang diguna pakai untuk melantik anggota JPP, Abdul Rahman berkata:

"JPP adalah satu mekanisme Kerajaan Persekutuan bagi penduduk Bandar menyalurkan aduan dan pandangan kepada pihak berkuasa.

"Ia amat diperlukan susulan proses pemesatan bandar kerana sehingga kini 70 peratus penduduk di negara ini tinggal di kawasan bandar," katanya.

Sementara itu katanya, kriteria yang diguna pakai untuk melantik anggota JPP ialah antaranya penduduk yang bermastautin di kawasan berkenaan, berusia antara 21 dan 65 tahun serta kelayakan akademik sekurang-kurangnya Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) serta bukan dalam kalangan ahli majlis yang sedang berkhidmat.

Untuk penyelarasan JPP di setiap PBT, kerajaan katanya meluluskan 184 perjawatan Unit Kesejahteraan Bandar yang terdiri daripada Gred M44, N32, N27 dan N17 yang akan ditempatkan di PBT terpilih sebagai sekretariat JPP di peringkat negeri.

1 comment:

Anonymous said...

Minta izin WM untuk iklan

Ada sesiapa yg nak selamatkan tanah rezeb melayu??

Kawasan Puchong, 4 ekar tanah pertanian yg dikelilingi projek perumahan, bersempadan dengan tanah perbadanan cyberjaya..urusan segera dengan pemilik tanah

Tanpa broker....hanya runding terus ..buka harga 1 juta sahaja seekar (boleh runding) walapun orang lain jual 1.3juta ke 1.7 juta seekar..yg pelik macam mana cina boleh beli 2..3 bidang tanah di kawasan yg sama sedangkan tanah tersebut reserve melayu??!!

Sangat menguntungkan untuk projek perumahan atau sebagai pelaburan masa depan ...hantar segera sms ke 013 2704567(anda akan dihubungi segera)..ayuh tolong saya selamatkan tanah melayu !!

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive