Thursday, October 9

TERKINI..... BOM KEDUA DI BUKIT BINTANG SATU MAUT 13 CEDERA


Bom Kedua berjaya dimusnahkan oleh Skuad Pemusnah BOM PDRM sebentar tadi. Ini adalah petanda tidak baik untuk Malaysia. Macam-macam benda yang pelik berlaku di Malaysia sekarang ini.

Kawasan Bukit Bintang di Kuala Lumpur digemparkan dengan kejadian letupan bom dipercayai bom tangan depan sebuah kelab malam di Sun Complex.

Kejadian jam 4.20 pagi Khamis itu menyebabkan seorang maut dan 13 lagi cedera.

Mangsa yang mati akibat cedera patah ialah seorang joki kereta di kenali sebagai Tiong Kwong Yie, 36.

Selain rakyat tempatan antara mereka yang cedera ialah rakyat China,Thailand dan Singapura.

Polis tidak menolak kemungkinan letupan itu gara-gara permusuhan antara kongsi gelap.

Sun Complex di Jalan Bukit Bintang itu terletak berdekatan dengan Sungai Wan Plaza dan Plaza Low Yat yang merupakan pusat membeli belah popular di situ.


Sebanyak empat kenderaan juga rosak dalam kejadian tersebut.

Dipercayai letupan itu berpunca dari bom jenis hand grenade (bom tangan) yang dicampak dari tingkat dua bangunan ke bawah, sebiji meletup dan sebiji lagi ditemui tidak meletup di bawah kereta.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur ACP Khairi Ahrasa berkata dalam kejadian kira-kira 4.20 pagi itu, sebanyak dua bom dilemparkan dari aras dua tempat letak kereta bangunan itu.

"Suspek dipercayai membalingkan bom dari tingkat atas bangunan. Satu daripada bom itu meletup di hadapan kelab malam. Satu lagi tidak meletup dan berada di bawah kereta Toyota Camry, yang terletak berhadapan kelab malam tersebut," katanya.

Katanya, semua mangsa termasuk seorang yang cedera parah dihantar ke Hospital Kuala Lumpur manakala tujuh lagi dihantar ke Hospital Tung Shin untuk rawatan lanjut.

"Kami sedang mengenal pasti motif sebenar kejadian, latar belakang mangsa dan bahan letupan yang digunakan. Kami menerima panggilan daripada orang awam pada 4.25 pagi berhubung kes itu," katanya.

Sementara itu, polis akan membuat siasatan menyeluruh berhubung kes letupan itu, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata, siasatan sedang dijalankan polis dan masih terlalu awal untuk mengaitkan kejadian dengan sebarang kemungkinan termasuk tindakan pengganas.

SEMENTARA ITU, Hospital Kuala Lumpur (HKL) mengesahkan 11 daripada mangsa kejadian letupan bom di Bukit Bintang iaitu tujuh lelaki dan empat wanita mendapat rawatan di situ .

Jurucakap HKL berkata, ia membabitkan lima warga tempatan, empat warga China serta masing-masing seorang warga Thailand dan Singapura.

Bagaimanapun seorang warga tempatan yang menjalani rawatan pembedahan di HKL meninggal sebentar tadi.

Manakala 10 lagi mangsa masih mendapatkan rawatan di bahagian kecemasan, dua daripadanya di zon merah.

Setakat ini, mangsa yang meninggal dunia masih belum dibedah siasat.

Sementara itu, pihak kedutaan berkaitan sudah dimaklumkan dan hadir ke HKL untuk mengenal pasti identiti mangsa.

7 comments:

Anonymous said...

bukan undang2 kat malaysia ni tempat2 hiburan tutup kol 1 or 2 pagi ke???

Anonymous said...

dah macam kat thailand

Anonymous said...

Itu lah dulu baik2 ada ISA pegi hapuskan plak.

Anonymous said...

Tahniah Najib. Satu persatu malapetaka menimpa negara. lebih baik letak jawatan dengan segera.

Anonymous said...

Inilah bahana nya jika sesuatu undang2 yg hendak di mansuhkan tidak dikali dgn lebih mendalam ttg kesan jangkamasa panjang

warisan bangsa said...

perlunya kajian

warisan bangsa said...

perlunya kajian

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive