Monday, March 5

PHAROLRAZI AKAN MELUTUT KEPADA NIK AZIZ?



Exco Kedah, Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi difahamkan akan menemui Musyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bagi mendapatkan sokongan ekoran keengganannya untuk dilantik semula ke jawatan yang masih disandangya kini.

Beliau dikatakan bertindak demikian selepas Jawatankuasa Pas Pusat menolak permohonannya mahu Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak bercuti serta-merta.

Phahrolrazi dan seorang lagi pemimpin yang memberontak, Dr Ismail Salleh telah mengemukakan satu syarat bahawa pemangku Menteri Besar perlu dilantik jika Pas mahu mereka menerima semula jawatan sebagai exco negeri itu.

Bagaimanapun permintaan itu tidak mendapat lampu hijau dari Pas Pusat. Difahamkan Phahrolrazi tidak berpuas hati dengan keputusan itu dan kini dalam langkah terakhir untuk mendapatkan sokongan Nik Aziz terhadapnya. 

Beliau turut meminta campur tangan Nik Aziz selepas Dewan Ulama Pas Kedah menasihatkan beliau supaya menerima apa jua keputusan Pas Pusat.Diminta mengulas mengenai keputusan Pas Pusat yang telah dimaklumkan kepada dirinya, Phahrolrazi bagaimanapun enggan mengulas. 

"Biarlah mereka mengumumkan dulu keputusan mesyuarat malam tadi (malam kelmarin) yang saya difahamkan akan dibuat di Kuala Lumpur esok (hari ini)," katanya ketika dihubungi Berita Harian Online. 

Beliau mengesahkan ada lagi syarat yang beliau tetapkan belum diperhalusi jawatankuasa berkenaan.Mesyuarat jawatankuasa itu dikatakan menemui jalan buntu apabila Pas yang sepatutnya membuat pengumuman keputusan yang diperoleh semalam, terpaksa menunda sidang media berkenaan ke hari ini. 

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib berkata, mereka tiada kuasa untuk mengubah keputusan yang diputuskan Pas Pusat.Dalam perkembangan lain, difahamkan, Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu turut menyokong Phahrolrazi.

Sumber berkata, Mohamad tidak disenaraikan sebagai calon pada pilihan raya umum akan datang dan didakwa kecewa dengan keputusan itu.Mohamad yang juga berasal dari Pulau Pinang mempunyai peluang tipis untuk bertanding di negeri itu.

Pas hanya mempunyai satu kerusi yang dianggap selamat dan sudah diisi calon sesuai.Bagaimanapun, beliau pernah bertanding di Kedah sebelum ini dan mempunyai prospek di sana.

Sementara itu, sumber berkata, mereka tidak akan mengambil kira campur tangan daripada PKR dan DAP terhadap kemelut di Kedah."Komponen parti Pakatan Rakyat tidak selesa berbincang mengenai agihan kerusi dengan Azizan," katanya.

MKP Ayat Sempoi : PAS Kedah kelam kabut dek kerana Pharolrazi nie,dulu mula jadi EXCO apa pun boleh tapi la nie dah besaq Kepala atas dan bawah? 

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive