Tuesday, April 24

PADANG KOTA MANGSA BERSIH 3.0.


DAP dengan sikap cauvanis sekali lagi cuba mencemarkan tempat bersejarah sejak berkurun lamanya yang telah menjadi satu mercu tanda bagi Pulau Pinang.Lokasi Bersih 3.0 pada peringkat Pulau pinang bakal diadakan pada 28 atau 29 April 2012.Maklumat sulit ini telah diberitahu oleh orang kuat Pejabat Ketua Menteri sendiri.Kantoi puak anak haram nie dengan sikap mahu mencemarkan kesucian tanda mercu dan telah menjadi tapak warisan bagi negeri Pulau Pinang yang telah diwartakan oleh World Heritage.Berbalik kepada Padang kota ini MKP ingin berkongsi sejarah mengenai Padang Kota.

Padang Kota merupakan satu kawasan di bandaraya George Town. Ia terletak di dalam kawasan parlimen Tanjung. Padang Kota terbahagi kepada dua bahagian iaitu Padang Kota Lama dan Padang Kota Baru. Di sini beberapa acara penting selalu diadakan seperti sambutan hari kemerdekaan, Sambutan Tahun Baru, dan acara santai yang lain.


Padang Kota menghadap ke arah laut. Dari Padang Kota , pengunjung dapat melihat Jambatan Pulau Pinang yang menghubungkan kawasan pulau ke tanah besar dengan jelas dan juga feri Pulau Pinang berselisih membawa penumpang dan kenderaan dari Pangkalan Sultan Abdul Halim ke Pangkalan Raja Tun Uda. Di Padang Kota Lama, terdapat bangunan bersejarah yang dikenali sebagai Fort Cornwallis. Kapten SHTI Francis Light telah mengibarkan bendera Union Jack di Kota_Cornwallis . Kubu pertahanan dibina di Padang Kota Lama dan beberapa buah meriam di sini masih dapat dilihat dengan jelas. Walaupun British tidak lagi menjadi pentadbir di Pulau Pinang, tetapi legasi British dapat dilihat jelas sekitar Padang Kota.

Padang kota menjadi tumpuan pelancong dan penduduk yang inginkan ketenangan dan menikmati makanan popular Pulau Pinang iaitu nasi kandar ,pasembor, cendol dan juga laksa. Kebanyakan pengunjung Padang Kota gemar untuk melepak di tembok benteng laut untuk merasai angin bertiup sambil bersantai. Benteng dibina di tepi laut bagi menghalang hakisan ombak . Walaubagaimanapun, disebabkan keadaan air laut yang tidak dapat dijangka di tebing padang kota, pengunjung tidak berani untuk mandi. Ia boleh menjadi pasang secara tiba-tiba dan berbahaya. Semasa Tsunami 2004, air laut di sini telah melepasi benteng dan menyebabkan air melimpah ke luar. Untuk berkelah, tempat yang sesuai ialah Pantai Moon Light di Batu Feringghi, Tanjung Bungah dan sekitarnya.

Beberapa bangunan terdapat di sekitar Padang Kota ialah Town Hall, City Hall dan Dewan Sri Pinang. Untuk ke padang kota, ianya mengambil lebih kurang 20 minit selepas Jambatan Pulau pinang dan mengikut keadaan lalu lintas. Keadaan lalu lintas menuju ke arah Pusat bandarraya Georgetown dan ke Bayan Lepas sangat sesak pada waktu pagi, tengahari, petang dan hujung minggu. Penumpang mestilah pandai merancang perjalanan.


Selain Padang kota lokasi utama penganjuran Bersih terbesar diwar-warkan akan berlangsung di Dataran Merdeka akan tetapi kelulusan permit setakat ini tidak diluluskan oleh Pihak DBKL atas alasan  Dataran Merdeka hanya layak digunakan peringat Kebangsaan.Namun di Pulau Pinang Padang Kota yang dikuasai oleh Kerajaan Cauvanis DAP boleh berbuat sedemikian kerana semua arahan datang dari Ketua Menteri Paling Celaka Dalam Sejarah Pulau Pinang kerana pemimpin melayu dibawah PR  yang ada disana hanya digunakan sebagai boneka memuaskan nafsu Cauvanis DAP tanpa mengambil kira latar belakang sejarah serta kepentingan rakyat untuk beriadah.


Padang Kota merupakan lokasi utama rakyat untuk beriadah tapi dengan pengajuran bersih rakyat Pulau pinang seolah merasakan keindahan Padang Kota dicemarkan dengan memuaskan nafsu serakah pemimpin tertentu.Selain itu pelancong juga melihat Padang Kota bukan lagi tempat selamat untuk dikunjungi.......

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive