exponegaraku

Monday, September 16

ELOK JUGAK CHIN PENG MATI DIDALAM BUANGAN........


Ramai dikalangan ahli keluarga kita yang terkorban semasa pemberontakan Parti Komunis Malaya dulu. Adakah kehilangan serta siksaan secara kejam itu boleh dilupakan begitu sahaja.

Bekas pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng yang tinggal dalam buangan di Thailand meninggal dunia di satu hospital di Bangkok pagi ini.

Laporan media Thailand hari ini menyebut, Chin Peng, 90, meninggal dunia akibat sakit tua pada jam 6.20 pagi.

Chin Peng atau nama sebenarnya Ong Boon Hua dilahirkan pada 1924. Beliau diburu pihak berkuasa Malaysia susulan pemberontakan PKM yang menyebabkan ramai rakyat Malaysia terbunuh.

Pemburuan itu berakhir pada 1989 selepas perjanjian damai ditandatangani pada 1989.

MKP agak sinikal tentang usaha membawa balik oleh DAP serta Anuar Aljuburi ini. Namun yang beriya-iya adalah Kapal Singh.

“Komunis telah meletakkan senjata 24 tahun lalu dan ini adalah sebab yang baik untuk kerajaan Malaysia membenarkan Chin Peng dan rakan-rakannya kembali ke negara ini pada tahun-tahun senja kehidupan mereka,” kata Karpal.

Gesaan Karpal itu pernah dibuat oleh Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 2009.

Anwar dilaporkan dalam portal putar belit Meloyakini berkata atas dasar perikemanusiaan Chin Peng, patut dibenarkan pulang ke Malaysia.

“Dia (Chin Peng) umur pun dah tua. Dia nak balik ke kampung halaman dia. Kita dah benarkan dulu,” katanya dalam sidang media selepas berucap dalam Kongres Khas PKR di Bangi.

“Sejarah kita kena dilihat secara objektif dan (kita) ambil sikap peri kemanusiaan. Yang sudah sudahlah, kita kerja,” kata Anwar,sambil menyifatkan isu komunis kononnya dimainkan media pro-pemerintah.

Chin Peng, 89, kini tinggal dalam buangan di Bangkok dan telah memohon kebenaran kerajaan dan juga melalui mahkamah untuk pulang ke Malaysia.

3 comments:

Anonymous said...

Biasa la tu dah bersahabat dgn lim kit sial tu sampai si komunis pon dia boleh bela. Byk je helahnya. Klau boleh reka helah pasal china doll ni semua tiada benda.
Pandai cakap sudah sudah la tu yg dia sendiri tak habis dgn perangai jeleknya d pentas hal lahad datu nak suruh juga org sudah sudah la tuh. Kepala hotak dia. 10 penyelamat sudah meninggal kerana dia terlalak atas pentas jantan sial ni. Elok pon dia sekeluarga d buang negara juga. Keluarga d lahad datu kehilangan tempat bergantung hilang bapa hilang suami. Manusia ai ni jenis komunis munafiq patut d tembak seisi keluarga skali. Termsk si nurul izzah tu yg buat hal dgn lecturernya dan bini yg buta hati. Hukum pancong d khalayak ramai lagi elok.

NasiKandaq said...

Tuan MKP, kematian Chin Peng patut jadi peringatan kpd pemimin2 la ni supaya melaksanakan tanggungjawab dgn amanah. Maksudnya, selain ketulusan & jatidiri, mesti tegas & berani. Jgn disia2kan pengorbanan generasi2 terdahulu yg berkorban nyawa termasuk anggota keselamatan yg membenteras pemberontakan bersenjata PKM. Jgn sekedar melakonkan watak pemimpin tanpa sumbangan yg tulen. Klo takat main politik sampai jadi pemimpin tinggi, gelak sana gelak sini, blum jamin dpt menghadapi krisis yg mencabar!

Hidup Melayu Islam said...

Mayat chin peng tu campak dalam laut yang banyak buaya sudah.Dasar manusia paling jahat dan bangsat.Satu bangsa yang banyak bunuh dan menyusahkan orang Melayu.Kita boleh ingat dia tapi ingat kejahatan dia di bumi melayu.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive