Monday, September 30

GEMPAR : KETUA MENTERI BARU PULAU PINANG ...........#TongGas @Cmlimguaneng @Huan2U @Semut4U

Para perwakilan DAP dah bersuara supaya Ketua Menteri Paling Malang didalam Sejarah Pulau Pinang disingkirkan dari Pulau Pinang. Majoriti mahu Ketua Menteri mestilah anak jati Pulau Pinang. Tapi MKP agak kesal dengan pilihan yang dipilih ini. Apa nak bawak Ketua Rasis pulak dah.


Para perwakilan DAP dalam pemilihan semula parti semalam menghantar mesej yang jelas untuk merakamkan rasa tidak puas hati mereka terhadap pemimpin-pemimpin tertentu  sehingga menyebabkan undi mereka menurun dengan ketara berbanding dengan pemilihan pada bulan Disember 2012.

Presiden Sensible dan Etika Malaysian United Team (SEMUT) Huan Cheng Guan berkata pengurangan bilangan undi yang diperolehi Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng bukan disebabkan oleh penurunan dalam bilangan perwakilan yang mengundi .

"Tahun lepas semasa pilihan raya CEC di Pulau Pinang, terdapat 1,823 perwakilan yang hadir. Pada tahun ini , hanya 1,725 ​​perwakilan mengundi . Pengurangan dalam kehadiran adalah hanya 5.3 % manakala penurunan Lim Guan Eng dalam undi yang diperolehi adalah 17.2% , lebih daripada tiga kali ganda," kata beliau.

Pada Disember 2012, Guan Eng mendapat 1576 undi  tetapi semalam beliau  hanya mendapat 1304 undi - penurunan sebanyak 272 undi atau 17.2  peratus iaitu penurunan tertinggi dalam senarai 20 calon yang menang kerusi CEC semalam, kata beliau.

Beliau berhujah bahawa  bapa Guan Eng,  Kit Siang menang 1607 undi dalam pemilihan parti 2012 tetapi hanya menerima 1436 undi semalam, yang merupakan penurunan sebanyak 171 undi atau penurunan -10,64 %, sekali gus menjadikan ia penurunan kedua tertinggi di undi kesemua dua puluh calon.

"Hakikatnya ialah perwakilan mengundi dengan niat menghantar mesej jelas kepada anak dan bapa bahawa  Dinasti Lim mesti berakhir. Corak yang sama berterusan untuk calon-calon yang tidak popular yang telah dilihat secara negatif dan ini termasuk Nga Kor Ming, Tan Kok Wai, dan Ngeh Soo Ham," kata Huan.

Calon dapat undi tinggi perlu jadi ketua

Huan turut mendakwa 14 calon, terutama orang-orang "yang secara terang-terangan bukan berada di kem Lim itu", kecuali Zairil , menerima peningkatan drastik undi mereka. Ini termasuk Ahli parlimen untuk Kluang, Liew Chin Tong menerima undi tertinggi - malah lebih daripada Lim Kit Siang. Yang lain termasuk Chow Kon Yeow, Gobind Singh dan Teresa Kok.

Zairil , yang mendapat kedudukan ke-12 dengan 1,132 undi pada hari pilihan raya semula adalah Ahli Parlimen Bukit Bendera dan Ketua Pegawai Eksekutif Institut Pulau Pinang, badan pemikir kerajaan negeri Pulau Pinang. Beliau pernah berkhidmat sebagai setiausaha politik kepada Lim Guan Eng.

Pada pemilihan semula semalam, Liew menerima undi tertinggi dengan 1,438 berbanding 984 pada tahun lepas pemilihan parti , peningkatan pada 454 undi atau 46.13 peratus.

Chow pula menerima 1,132 undi berbanding 803 dalam pilihan raya yang lepas , peningkatan sebanyak 329 undi atau 40.97 peratus manakala Gobind menerima 1,409 berbanding 1,197 (2012) , yang merupakan peningkatan 17.71 peratus undi.

"Secara logiknya, Liew Chin Tong dan Zairil Khir Johari harus menerajui kepimpinan. Lim Kit Siang adalah Setiausaha Agung DAP 1969-1999 , yang merupakan 30 tahun dalam jumlah. Dari tahun 1999 sehingga 2004, beliau adalah Pengerusi Parti dan kini Penasihat.

"Setelah berada dalam parti sejak 1966 , Lim Kit Siang telah berkhidmat DAP selama 47 tahun dan mesti berundur sekarang dan darah baru mengambil alih.

"Begitu juga , Lim Guan Eng telah menjadi Setiausaha Agung sejak tahun 2004 hingga sekarang - tiga penggal dan perlu meletakkan jawatan," tambah beliau.

1 comment:

jeffyong said...

orang komen macam ini tak faham politik, tak masuk akal!

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive