Sunday, September 29

Mitos Harga Rokok Naik Boleh Mengurang Bilangan Perokok? Kesihatan Rakyat VS Kutipan Cukai? Mana Lebih Penting?


Kerisauan kerajaan Malaysia melalai Kementerian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) melihatkan lambakan rokok tiruan di Malaysia, menyebabkan cukai rokok naik sekaligus harga rokok naik bermula minggu hadapan sehingga memberikan mimpi ngeri kepada bilangan perokok tegar di Malaysia.

Apa yang kita boleh lihat di sini setiap kali kerajaan mahu bercerita mengenai usaha mereka membendung gejala merokok yang berlebihan dalam masyarakat negara ini, caranya….hanyalah naik, naik dan menaikkan lagi harga rokok di Malaysia. Selesai masalah? 

Inilah antara alasan yang acapkali digunakan bagi mengurangkan bilangan perokok di negara kita. Terus terang MKP katakan, MKP tidak pernah merasakan yang sebenarnya kerajaan ikhlas dalam usaha membendung gejala merokok di Malaysia.

Kenapa MKP katakan begitu? Ini kerana walaupun alasan untuk mengurangkan bilangan perokok digunakan apabila kerajaan mahu menaikkan harga rokok di Malaysia, tetapi hakikat yang perlu diterima sebenarnya faedahnya masih banyak berbalik kepada kerajaan dengan mengenakan cukai tinggi dalam industri ini. 

Dan MKP sama sekali tidak menafikan jikalau mahu mengenaikan cukai kepada perokok, silakan tetapi ini bukanlah langkah yang terbaik untuk mengatasi permasalahan ini.

Adakah dengan menaikkan cukai bakal mengurangkan bilangan perokok di Malaysia? Benarkah?

Adakah selama ini cukai kereta dinaikkan sangat tinggi di Malaysia disebabkan mahu mengurangkan bilangan kenderaan di atas jalan raya dengan harapan lebih ramai rakyat Malaysia menggunapakai perkhidmatan awam ke tempat kerja contohnya? Tetapi hakikatnya apa yang berlaku sekarang ini?

Mengenakan cukai tinggi bukanlah penyelesaian yang terbaik. Apa yang kami perhatikan trend ini dah berulangkali terjadi. Walaupun ada yang mengatakan mahu berhenti merokok disebabkan harga naik, berapa ramai yang berjaya? 1 bulan? 2 bulan? Atau……..??

Hakikatnya hari ini walaupun harga naik tinggi mana sekalipun, akan muncul akhirnya perokok lain. 

Manakala perokok tegar pula akan mencari jalan alternatif lain untuk mendapatkan bekalan pada harga yang berpatutan termasuklah mendapatkan rokok seludup. 

Akhirnya permasalahan ini tidak ada kesudahannya. Pimai Pimai Tang Tu juga. Dan langkah kerajaan mengawal bilangan perokok di Malaysia sangat tidak tepat….


2 comments:

Ari said...

KASTAM buat kerja x nih?

Anonymous said...

Kenapa harga rokok naik - bila orang isap rokok ada yang sakit mengah/batuk/kenser kena masuk hospital bila masuk hospital akan menyebabkan kos hospital naik, bila naik orang yang sakit lain tak ada tempat jadi kena bagi besar kena keluarkan duit.......

tulah gunanya cukai rokok tadi, he he he

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive