Wednesday, September 7

Cina Tidak Lagi Komunis Malah DAP:Kapitalis Gagah.



Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sekarang nampaknya ada ‘kenalan’ baru VVIP bergelar Tan Sri dan yang kaya-raya.Salah seorang daripada mereka ialah Tan Kok Ping, Presiden Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang yang sudah beralih angin kepada DAP.



Berjaya Land Bhd, iaitu syarikat Vincent Tan, membeli 57.3 ekar tanah Kelab Lumba Kuda Pulau Pinang untuk harga RM459 juta atas persetujuan jual-dan-beli bersyarat (conditional S&P).
Nilai pembangunan kasar (GDV) untuk tapak Kelab Lumba Kuda itu dianggarkan RM1.5 bilion dan akan dibina ‘gated housing’ (tempat kediaman berpagar dengan pengawal keselamatan swasta), rumah semi-D dan kondo-kondo.
Corak pembangunan ini bukannya akan memanfaatkan golongan berpendapatan rendah dan kelas pertengahan-rendah.
Kerajaan negeri Pulau Pinang amat tergesa-gesa untuk membolehkan paradeveloper membina lebih banyak rumah, lebih banyak apartmen, lebih banyak kompleks membeli-belah dan lebih banyak pejabat komersial dengan secepat mungkin tanpa banyak sekatan.
Ivory Property Group Bhd juga mengumumkan ia berjaya membida sebidang tanah seluas 41.5 hektar di Bayan Mutiara. (Sumber: NST, 27 Julai 2011). Jika dibuat kiraan, transaksi tersebut bernilai lebih kurang satu bilion ringgit.
Projek-projek lain yang melibatkan para kapitalis besar di Pulau Pinang ialah belian tanah di Queensbay, Bayan Lepas untuk RM160 juta oleh CP Land Sdn Bhd.(Sumber: NST, 27 Julai 2011)
Ivory juga bersetuju (dengan syarat) untuk membeli setengah hektar tanah milik mutlak (freehold) di Batu Ferringhi pada harga RM25 juta. (Sumber: NST, 16 Jun 2011)
Batu Ferringhi sebagaimana yang diketahui umum adalah kawasan pelancongan pantai dengan hotel lima bintang.
Selain itu, Ivory Properties Bhd akan mengusahakan ‘reclaimed land’ (tanah tebusguna) seluas 35 ekar dengan anggaran GDV RM10 bilion, menurut sebuah laporan AmBank baru-baru ini.
Manakala di pusat bandar George Town, Mah Sing Group Bhd memperolehi 3.38 ekar tanah milik mutlak untuk RM38.6 juta. (Sumber: The Edge Financial Daily, 19 Okt 2010).
Secara keseluruhannya, Mah Sing akan membangunkan 95 ekar tanah belah pulau di beberapa lokasi utama dengan anggaran GDV RM1.6 bilion.
IJM Land pula akan membangunkan 103 ekar pembinaan hotel, pejabat korporat, rumah kedai dll dengan nilai RM5 bilion.
Suiwah Corp Bhd, lebih dikenali dengan nama ‘Sunshine’ di Pulau Pinang, dikhabarkan bergandingan dengan Qingjan Group Co Ltd (sebuah syarikat pembinaan China) untuk membangunkan sebuah projek bernilai berbilion ringgit.
Suiwah juga terlibat dalam satu projek di tapak 3.6 hektar di Farlim yang mana GDVnya dianggarkan satu billion ringgit. Projek ini akan merangkumi tiga blok bangunan 38-tingkat, 270 buah pangsapuri servis (service apartments), 140 ‘pejabat rumah’ (home office) dll.
Lebih 40,000 buah rumah sedang dibina di Pulau Pinang masa kini. Namun rakyat marhaen tidak akan mampu membeli rumah kerana pendapatan mereka tidak mencukupi. 

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive