Friday, September 9

Terima Kasih PM,Rakyat Diutamakan.



Ribuan serta jutaan terima kasih kepada DS Najib Razak kerana mendengar keluhan serta pandangan dari akar umbi dan suara blogger.Bertambah sayang rakyat kepada PM kita.Nescaya selepas ini ramai pengundi terdiri dari belia akan berterima kasih kepada PM.


Kerajaan tidak campur tangan dalam keputusan syarikat telekomunikasi mengenakan cukai prkhidmatan terhadap tambah nilai prabayar dan permulaan prabayar/pek SIM, kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim. 

Berkuat kuasa 15 September ini, pengguna telefon mudah prabayar akan dikenakan cukai perkhidmatan enam peratus apabila mereka membeli pek permulaan atau tambah nilai.

Mengulas langkah berkenaan, Rais berkata, keputusan itu termasuk di dalam tanggungjawab korporat di bawah perundangan, peranan perbendaharaan serta mekanisme percukaian yang diluluskan Parlimen.
"(Ini) perlu diselesaikan oleh pelbagai syarikat (telekomunikasi) itu sendiri. Kita tidak mempunyai peranan secara langsung terhadapnya.

Bagaimanapun, Rais enggan mengulas sama ada kerajaan akan meminta syarikat telekomunikasi mengkaji semula keputusan mereka. 

Sejak pelancaran perkhidmatan prabayar pada 1998, syarikat telekomunikasi menyerap cukai itu, yang mereka dakwa sebagai cukai penggunaan dan boleh dikenakan terhadap pelanggan. 

Dalam kenyataan bersama pada Khamis, syarikat itu berkata, terdapat peruntukan bagi cukai perkhidmatan di bawah Akta Cukai Perkhidmatan 1975, pada kadar tertentu terhadap perkhidmatan telekomunikasi, termasuk perkhidmatan prabayar mudah alih.
 
"Dengan cukai perkhidmatan enam peratus terhadap perkhidmatan prabayar, seorang pelanggan yang membeli tambah nilai RM10 perlu membayar RM10.60, dengan 60 sen sebagai cukai perkhidmatan," kata kenyataan itu.




 KUALA LUMPUR 9 Sept. – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta syarikat-syarikat telekomunikasi mengkaji semula tindakan mereka untuk mengenakan cukai perkhidmatan sebanyak enam peratus kerana ia membebankan pengguna. - Utusan

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive