Tuesday, September 20

Lelaki Komunis Terakhir Didakwa.


Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, akan didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth esok mengikut Seksyen 505, Kanun Keseksaan kerana mendatangkan khianat awam berhubung kenyataannya kontroversinya mengenai komunis 27 Ogos lalu.


Mohamad Sabu sebelum ini dilaporkan sebuah akhbar sebagai menyatakan dalam ceramahnya di Pulau Pinang bahawa Mat Indera adalah wira sebenar dalam serangan komunis ke atas Balai Polis Bukit Kepong, bukannya "polis British".
Rabu lalu, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, mengesahkan pihaknya sudah menyerahkan kertas siasatan berhubung kes itu kepada pihak Peguam Negara untuk dipertimbangkan bagi tujuan pendakwaan. 

Sebelum itu, bekas Ketua Polis Negara, Tun Haniff Omar mengesyorkan tindakan mengikut Akta Hasutan dikenakan ke atas Mat Sabu kerana kenyataannya menggempar dan menakutkan masyarakat, selain Seksyen 505 Kanun Keseksaan kerana membabitkan kenyataan mendatangkan khianat awam. 

2 comments:

nonbal said...

Kepada sesiapa yang hadir solat jumaat di Mesjid Sg Dua pada 16 sept 2011, saya ingin kongsi maklumat, saya ada mendengar khatib menyebut 'Rasullulah bersabda bahawa diakhir zaman, islam akan dijulang bukan pak-pak lebai seperti kamu(sidang jumaat) tapi oleh orang-2 fasik dan kafir' dia mengulang ungkapan ini dua kali. Saya tertanya dimana hadis yang beliau dapat kerana tidak menyebut rawi dan sanadnya. Maksud ungkapan ini adalah untuk 'menghalalkan PAS bersama DAP dlm menjatuhkan UMNO iaitu kerajaan umat islam.
Sesiapa yang mendengar minta komen atau perbetul jika saya silap tulis, tapi saya dengar ungkapan itu diulang dua kali.

matkilaupenang said...

mesti jelas saudara.jika tiada bukti yang sahih seperti yang didakwa susah nak spin isu ini.nanti saya akan check tengok

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive