Monday, April 11

PRN SARAWAK!Pengundi Sarawak Harus Bijak Menilai.


Sejak tiba ke Sarawak yang aman dan damai.sedamai corak pemimpin yang memimpin selama ini.Akan tetapi kedamaian itu bakal digugat oleh pemimpin yang tiba dengan corak kepimpinan yang agar terdesak yang mereka lakukan di Semenanjung Malaysia.Kempen memburukkan calon lawan yang agak keras juga dilakukan DAP seperti membaling cat,merosakkan bendera,potong tali dll ke Poster Barisan Nasional.




Akan tetapi BN tetap sabar dengan sikap Pembangkang.Ini  yang patut dinilai oleh Pengundi Sarawak.Jika memilih pembangkang pasti tungging terbaliklah corak pemerintahan mereka.


BN perlu berpegang kepada prinsip ‘belum bertarung, belum tahu siapa menang – siapa kalah’. Ini bermaksud BN harus bekerja bermati-matian dan menggempur kawasan itu hingga ke saat akhir untuk memastikan andaian BN kalah di kawasan majoriti kaum Cina, adalah salah dan bermimpi di siang hari. Sebagai negara yang berpegang kepada gagasan 1Malaysia, tidak kira di mana saja sama ada di kawasan Bukit Bintang, Batu dan Kepong di Kuala Lumpur atau Pasir Pinji, Ipoh, batu Gajah Timur dan Barat di Perak, sebahagian besar kawasan di Pulau Pinang serta Kuching atau Sibu di Sarawak, sebenarnya BN boleh menang dengan bergaya.
 
Cuma, pemikiran rakyat perlu ditransformasikan, manakala parti politik BN perlu meyakinkan rakyat bahawa selama ini pembangkang hanya goyang kaki, tetapi kerajaan BN lah yang membawa kemajuan dan kemakmuran hidup rakyat. 

Di Sarawak, ada pihak yang meramalkan bahawa dalam senario paling buruk sekali pun, BN akan kehilangan antara 15 hingga 20 kerusi, terutama di kawasan majoriti pengundi Cina. Ini semua taktik yang digembar-gemburkan oleh pembangkang supaya BN tidak memberi tumpuan di kawasan terbabit. 

Bayangkanlah jika BN langsung tidak bergerak di kawasan kononnya hitam itu, mudahlah kerja mereka. Jentera pilihan raya mereka pula boleh membantu calon di kawasan lain. Inilah yang pembangkang harapkan. BN tidak seharusnya memberi laluan mudah dan perlu mempunyai semangat juang yang kental dan pantang mengaku kalah sebelum berjuang. 

Kebelakangan ini, minat terhadap pilihan raya Sarawak ini bukan saja mendapat perhatian rakyat di Sarawak, tetapi juga di Semenanjung. Pilihan raya Sarawak ini menarik minat wartawan asing kerana ia dianggap sebagai pusingan pertama pilihan raya umum yang dijangkakan diadakan bila-bila masa dalam tempoh dua tahun akan datang. 

Sejak pilihan raya lalu, kerajaan BN sudah mengurus pembangunan negara dengan efektif dan banyak wang dibelanjakan. Rakyat pula tidak meragui kejujuran kerajaan untuk membangunkan negara. Ramai pihak mengandaikan jika BN menang besar, Pilihan Raya Umum Ke-13 akan diadakan secepat mungkin dengan anggapan ia akan meneruskan momentum untuk kemenangan yang lebih besar. 

Jika pengundi mengambil kira kekukuhan BN pada peringkat nasional mereka akan menyokong calon BN di Sarawak yang dipimpin Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud. Perkiraan mudah ialah jika BN kukuh pada peringkat nasional, BN peringkat negeri diterajui Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB) juga adalah kukuh. 

Sokongan rakyat akan meningkat jika mereka berpuas hati dengan pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Taib. Berasaskan kepada isu yang dibangkitkan oleh rakyat, sebenarnya tidak banyak isu besar yang membimbangkan kecuali isu ketua menteri yang terlalu lama mentadbir Sarawak, selain isu tanah. Isu domestik lain adalah perkara biasa yang timbul setiap kali pilihan raya dan diselesaikan secara serta-merta. 

Isu Taib tidak sepatutnya timbul jika pembangkang melihat cermin mengenai status dan latar belakang barisan kepemimpinan mereka sendiri. Mengapa tempoh perkhidmatan Taib selama 30 tahun dipertikaikan sedangkan ia tidak berbeza dengan beberapa pemimpin pembangkang. 

Jika Taib berusia dalam lingkungan 70 tahun, Lim Kit Siang juga hampir sama usianya dengan Taib, juga sudah lama menerajui DAP. Sejak 1969, Kit Siang sudah dipilih sebagai calon pilihan raya kerusi Kota Melaka. Beliau berada dalam politik selama 42 tahun. 

Karpal Singh, juga berusia 70-an dipilih pada 1974 bagi kerusi Alor Setar sudah pun 37 tahun dalam politik. Nik Aziz yang sudah masuk ke usia 80 dipilih sebagai calon Pengkalan Chepa pada 1967 dan sudah 44 tahun dalam politik. 

Oleh itu, tidak perlulah melihat semut di seberang lautan sedangkan gajah di depan mata, buat-buat tak nampak. Taib sudah pun memaklumkan bahawa beliau akan melepaskan jawatannya dalam tempoh dua tahun akan datang untuk memberi laluan kepada pimpinan baru. Dalam parti pembangkang, belum tahu lagi. Pimpinan yang ada akan bertanding kerana mereka adalah yang yang ‘cakap tak serupa bikin.’ 

Bagi isu tanah di Sarawak yang dibangkitkan oleh banyak pihak sudah pun dijelaskan dari semasa ke semasa. Ini adalah antara isu tempatan yang dibangkitkan setiap kali pilihan raya kerana tidak ada isu lain yang mereka anggap boleh mempengaruhi pemikiran pengundi. Tetapi, apa juga yang dilakukan pembangkang, rakyat masih memilih BN. 

Sebenarnya, suasana politik di Sarawak adalah aman. Keamanan di Sarawak diganggu gugat oleh DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan isu yang tidak ada kaitan dengan rakyat Sarawak jika tidak ada parti luar mengambil kesempatan. Sarawak akan menjadi negeri yang aman. 

PKR, walaupun sedar, mereka tidak dapat diterima di Sabah, tetapi masih menyangkakan rakyat mahukan kepemimpinan mereka. Penduduk Sarawak tidak nampak PKR boleh melakukan kebaikan di Sarawak. Janji parti itu kepada rakyat Semenanjung khasnya di negeri kerajaan pembangkang, tidak boleh dijadikan contoh yang baik. 

Janji mereka tidak pernah ditunaikan. Rakyat Sarawak sedar, jika pembangkang memerintah Sarawak, mereka juga tidak akan menunaikan janji. Apatah lagi, PKR dan SNA akan menikam sesama sendiri. Jika dalam pilihan raya kali ini mereka tidak dapat membuat kata putus mengenai pemilihan kawasan dan calon yang bertanding, apatah lagi jika mere-ka diberi mandat untuk memerintah. 

Pastinya politik Sarawak akan menjadi huru-hara. PAS bukanlah parti yang dekat dengan hati rakyat kerana parti itu tidak mempunyai kepemimpinan yang mampu mentadbir negara. 

Mereka hanya melihat pemimpin PAS hanya berminat untuk berpolitik, bertikam lidah dengan BN dan terlalu taksub dengan pegangan agama sedangkan dunia sudah pun berubah, tetapi mereka masih bertikam lidah soal-soal kecil

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive