Monday, April 11

PRN SARAWAK:Siapa Bakal Tubuh Kerajaan Negeri?.


SOALAN paling dominan dalam apa juga perbincangan politik berkaitan pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak ke-10 sekarang ialah 'siapakah akan menang'? 'Siapa' bermaksud parti bukan individu. Dengan spontan juga jawatan yang sering dinyatakan tanpa was-was ialah Barisan Nasional (BN) akan menang.


Setakat ini, sama ada perbincangan rakyat di Sarawak, Sabah atau di Semenanjung Malaysia sekali pun, belum ada sesiapa yang mengatakan parti pembangkang akan menang. Walaupun pembangkang meletakkan calon di semua 71 kawasan, ia sekadar memenuhi tuntutan demokrasi dan mencuba nasib. Keyakinan rakyat terhadap BN menunjukkan bahawa mereka meletakkan harapan yang tinggi kepada gabungan parti 13 parti komponen yang memerintah negara hari Dari segi moralnya, majoriti rakyat tidak yakin dengan kemampuan pembangkang untuk mengemudi sebuah lagi kerajaan negeri. Keadaan ini jauh berbeza dengan senario sebelum Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengambil alih pentadbiran kerajaan dan menerajui BN.


Ketika itu tahap keyakinan rakyat berada pada tahap yang begitu rendah hinggakan ada yang bertindak ibarat perumpamaan ‘kerana marahkan nyamuk, kelambu dibakar’ sekali. Keadaan hari sudah jauh berubah. Kepercayaan rakyat terhadap kerajaan pulih selepas kerajaan pimpinan Najib melakukan transformasi dan meletakkan asas kerja dengan mendahulukan kepentingan rakyat menerusi gagasan 1Malaysia. 

Ini disusuli dengan program transformasi pelbagai sektor pengurusan dan pentadbiran kerajaan, di samping memberi nafas baru dan pendekatan progresif kerajaan. Rakyat juga kian sedar bahawa selepas tiga tahun kerajaan pembangkang mentadbir Pulau Pinang, Kedah dan Selangor, mereka lihat tidak ada perubahan dilakukan melainkan menimbulkan perbalahan demi perbalahan. 

Ada kalanya mereka melakukan kerja ibarat lebih kuah daripada nasi. Sumbangan mereka kecil saja, tetapi riuhnya sekampung. Kerajaan BN sudah membuktikan kemampuan untuk membina sebuah negara dan negara-bangsa yang progresif, malah negeri yang dikuasai pembangkang hari ini dimajukan oleh kerajaan BN. 
Ini adalah fakta yang tidak boleh dipertikaikan. Kerajaan pembangkang, di beberapa negeri yang wujud kesan tindakan rakyat menguji kerajaan BN, diberi peluang menunjukkan kemampuan mengurus negeri. 

Pembangkang mengambil alih kerajaan negeri berkenaan yang sudah tersedia segalanya. Mereka kononnya mahu menegakkan keadilan, tetapi sebetulnya mewujudkan jurang diskriminasi yang lebih besar. Di Pulau Pinang, pelbagai peristiwa berlaku dan rakyat yang tidak berpuas hati kian meningkat.
 


No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive