Tuesday, November 12

PAPA GAGAL KAWAL BERPECAH SEMUANYA................


Pakatan pembangkang kini sudah tidak tentu arah akibat kemelut dalaman yang semakin parah.

Di Sabah, PKR sudah kehilangan dua Ahli Dewan Undangan Negeri iaitu Kadamaian dan Matunggong.
Ini sekali gus mengurangkan jumlah kerusi DUN PKR daripada tujuh kepada lima sahaja.

Biarpun kedua-dua ADUN tersebut, Jeremmy Malajad (Kedamaian) dan Jelani Hamdan (Matunggong) menjadi wakil bebas yang menyokong Barisan Nasional Sabah namun tindakan mereka merupakan hebat kepada Anwar Ibrahim yang begitu yakin pembangkang akan menawan negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

Itu semua hanyalah khayalan Anwar kerana rakyat Sabah 'tatap' berdiri teguh menyokong BN.

Campur dengan ADUN Luyang daripada Dap, Hiew Ling Cheu yang keluar parti September lalu juga untuk menjadi wakil bebas, pembangkang di Sabah sudah kehilangan tiga kerusi DUn setakat ini.

Tidak mustahil lebih ramai lagi wakil-wakil rakyat akan menyeberang menyokong BN setelah menyedari mereka dilayan secara buruk oleh pimpinan pusat PKR dan Dap.

Anwar dan pemimpin pembangkang dari Semenanjung hanya pandai membuat pelbagai janji manis semasa usaha memancing sokongan daripada pimpinan pembangkang peringkat negeri.
Namun apabila sudah menang lain pula ceritanya.

Apa yang nyata janji yang dibuat tidak ditunai lantas menyebabkan kedua ADUN PKR tersebut mengambil keputusan meninggalkan parti mereka.

Masalahnya disebabkan Anwar adalah kaki pembohong nombor satu dan tidak kena mengena dengan BN.
BN sudah amat selesa dengan majoriti dua pertiga di di dalam Dewan Undangan Negeri.

Tidak ada sebab untuk memancing sokongan daripada wakil rakyat pembangkang.

Tetapi alasan tidak masuk akal inilah yang digunakan oleh naib presiden PKR, Tian Chua apabila menuduh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Aman merasuah Jeremmy dan Jelani melompat parti.
Tuduhan tidak berasas ini dibuat kerana PKR mahu menutup kelemahan parti itu di Sabah.

Hakikatnya Anwar tidak mampu menunjukkan kewibawaan sebagai pemimpin pembangkang yang boleh membawa perubahan di negeri itu.

Beliau membawa isu kenaikan royalti minyak daripada 5 peratus kepada 20 peratus untuk meraih sokongan pengundi tetapi setelah pihak kerajaan memberi penjelasan dan kedudukan sebenarnya, rakyat sedar tembelang Anwar.

Untuk menutup juga malu kehilangan tiga wakil rakyatnya, pembangkang kini membuat cerita dua ADUN BN dari Perak pula mahu melompat ke pembangkang.
Kononnya dua ADUN misteri ini telah bertemu dengan Anwar berbincang terma-terma 'penghijrahan' mereka.

Hikayat yang dipintal oleh pembangkang ini juga tidak logik kerana BN Perak tidak menghadapi sebarang masalah dalaman yang serius seperti mana yang membelenggu Anwar dan parti-parti yang dipimpinnya.
Kepimpinan menteri besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir diterima baik oleh semua lapisan parti-parti komponen BN terutamanya UMNO.

Mungkin Anwar takut lebih ramai wakil rakyatnya termasuk Ahli Parlimen akan melompat menyebelahi BN.
Ini kerana walaupun pembangkang berjaya meningkatkan jumlah kerusi Parlimen dan juga DUN di seluruh negara, namun rasa tidak puas hati di kalangan wakil-wakil rakyat mereka bukanlah rahsia lagi.

Perbalahan dalaman juga semakin serius dalam PKR menjelang kongres parti itu yang akan diadakan pada penghujung tahun ini.

Cerita menarik menjelang kongres PKR akan dikupas dengan lebih lanjut dalam makalah yang lain pula.

1 comment:

RD. said...

Oh ya. Kalau jumpa Al-Juburi, cuba tanya bilakah kali terakhir PKR mengadakan Permilihan Party sendiri? Patut pun tak dengar Peliwat komen mengenai Permilihan UMNO lepas. Mungkin takut orang sedar bahawa Partynya sendiri pun kelam-kabut bila buat permilihan lepas. Penuh dengan tipu-daya dan pergaduhan. Sebelum lebih ramai keluar Party, seperti di Sabah, lebih baik adakan segera dan beri banyak jawatan kepada pribumi Sabah. Sudah lama tertangguh Permilihan Party PKR ni.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive