Saturday, November 19

TUNJUK PERASAAN BANTAH PROJEK LADANG TERNAKAN BABI RM100 JUTA



Kira-kira 200 orang berkumpul di hadapan bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam yang menempatkan pejabat Menteri Besar  bagi membantah tindakan kerajaan Selangor yang meluluskan projek ladang ternakan babi secara moden bernilai RM100 juta.

Kesemua mereka yang berkumpul merupakan penduduk dari daerah Sepang da
n Kuala Langat daripada Kampung Tumbuk Darat, Tanjung Sepat, Tanjung Laut, Kampung Layang, Kundang dan Kampung Indah iaitu kawasan berhampiran projek yang bakal dilaksanakan itu.

Penduduk terbabit mula berkumpul sejak pukul 10.30 pagi sambil membawa beberapa sepanduk melahirkan rasa marah dan tidak puas hati terhadap projek yang diluluskan kerajaan Selangor baru-baru ini.

Seorang wakil penduduk, Mohamad Tarmudi Tushiran berkata majoriti penduduk membantah projek itu kerana mencemarkan alam sekitar dan boleh membawa penyakit bawaan terutama Japanese Encephalitis (JE) seperti yang berlaku di Bukit Pelandok di Negeri Sembilan, tidak lama dulu.

Beliau mendakwa kawasan itu sudah menjadi pusat ternakan babi secara kecil-kecilan sejak berpuluh tahun lepas dan mendatangkan masalah pencemaran alam sekitar.

“Kami pastinya risau apabila projek ini dimajukan sudah tentu jumlah ternakan babi bertambah dan alam sekitar lebih teruk tercemar dengan bau najis yang menganggu penduduk,” katanya yang juga merupakan Ketua Kampung Tumbuk Darat.

Mohamad Tarmudi berkata industri pelancongan di kawasan Pantai Morib dan Kelanang juga akan terjejas kerana pengunjung akan berasa jijik dengan persekitaran yang menjadi pusat ternakan babi terbesar di Selangor itu. Beliau turut mewakili penduduk menyerahkan memorandum bantahan kepada kerajaan negeri yang diberikan kepada Setiasaha Politik Menteri Besar, Nik Nazmi Nik Ahmad di perkarangan SUK. Antara kandungan memorandum itu, penduduk mendesak kerajaan negeri membatalkan atau memindahkan projek ternakan babi secara moden itu ke tempat lain seperti di Pulau Ketam yang majoritinya bukan Islam.

Semalam, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata projek ternakan babi berpusat secara moden di Ladang Tumbuk, Kuala Langat di Selangor akan diteruskan dengan memantapkan lagi proses pelaksanaannya.

Beliau berkata kawasan projek ternakan babi itu sudah menjadi ladang haiwan babi utama di negeri ini dan ia memenuhi keperluan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani,Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan kerajaan negeri.

Projek itu diluluskan oleh mesyuarat EXCO kerajaan negeri yang ketika itu dipengerusikan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo pada 30 Jan lepas, katanya.

Namun dalam reaksinya bekas Menteri Besar itu menjelaskan kerajaan negeri pimpinannya hanya baru membuat perbincangan awal tetapi tidak ada kata muktamad.

Lagipun menurutnya apa yang dipersetujui ialah projek itu untuk skala kecil sahaja, tidak sampai RM100 juta kerana Selangor tidak perlu projek penternakan babi bernilai sebanyak itu. Beliau meminta kerajaan negeri sekarang mengkaji semula untuk membatalkan projek ternakan babi moden bernilai RM100 juta di Ladang Tumbuk, Kuala Langat, jika benar-benar mahu berbuat demikian.

Beliau berharap kerajaan negeri pimpinan PKR itu tidak mengaitkan keputusan melulus kan projek itu pada 2 April lalu, dengan apa yang diluluskan oleh pentadbirannya pada 30 Januari lepas.



SUMBER

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive