Monday, October 21

Calon BN Gugup Di Sungai Limau


Calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau, gugup kerana bertanding di kubu kuat Pas.

Dr. Ahmad Sohaimi Lazim mengakui perasaan gugup itu tidak dapat dielakkan kerana bakal berdepan tentangan kuat pembangkang selain menjadi perhatian media dari seluruh negara.

Bagaimanapun beliau yakin BN akan mencapai kemenangan kerana pengundi di kawasan berkenaan dahagakan pembangunan serta pembelaan.

Sokongan kuat keluarga dan Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir telah memberi keyakinan kepada beliau untuk menggalas tanggungjawab yang diserahkan oleh Pengerusi BN Kedah yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebagai anak jati Sungai Limau beliau faham kerajaan kawasan itu tidak pernah pinggirkan kerajaan walaupun dimenangi Pas dari tahun 1995 lagi.

Bagaimanapun situasi itu, kata beliau menyebabkan, suara rakyat di kawasan berkenaan tidak dapat dibawa ke atas kerana wakil rakyatnya adalah dari parti pembangkang.

''Masalah pesawah dan nelayan tidak mendapat pembelaan kerana ia tidak dibawa kepada pengetahuan kepada peringkat negeri dan pusat,'' katanya.

Ahmad Sohaimi yakin beliau diterima baik oleh penduduk setempat yang telah mengenalinya dan beliau berjanji akan memperbaiki kemudahan asas di kawasan berkenaan termasuk jalan yang rosak dan jambatan runtuh yang menjadi rungutan masyarakat di kawasan tersebut.

Anak Kampung Sungai Lintang itu juga memberi jaminan tidak akan membawa politik provokasi yang dapat merenggangkan hubungan sesama penduduk.

Beliau yang meletakkan jawatan sebagai Pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris berkata, memang ikhlas untuk berkhidmat kepada rakyat dan sanggup mengorbankan jawatan yang dipegang sebelum ini.

Sementara itu Muhyiddin menganggap Ahmad Sohaimi adalah pilihan yang tepat kerana mempunyai latar belakang keluarga yang baik dan terkenal sebagai seorang yang kuat agama.

Muhyiddin ketika berucap mahu jentera BN bersatu-padu dan memastikan kemenangan calon BN.

Menurut beliau, Sungai Limau penting untuk BN bagi memastikan kerajaan negeri Kedah kukuh dan sekali gus dapat menjadikan negeri itu sebagai negeri maju dalam tempoh yang singkat.

Muhyiddin juga mengingatkan jentera BN supaya menjaga perilaku semasa berkempen kerana parti UMNO dan Pas adalah sama memperjuangkan Islam dan keadilan, jadi tidak wajar masyarakat berpecah-belah kerana perbezaan fahaman politik.

Mukhriz semasa berucap berkata, apa yang dibawa UMNO bukan ideologi berlainan, tetapi mahu membawa pembangunan  dan kerjasama kedua-dua pihak kerajaan negeri dan pusat akan dapat merealisasikannya.

''Kita sedar ini kubu kuat Pas dan ini menjadi cabaran kepada jentera BN bersatu padu untuk memastikan kemenangan,'' kata Mukhriz.

PRK Sungai Limau diadakan berikutan wakil rakyatnya Tan Sri Azizan Razak meninggal dunia pada 26 September lalu.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive