Friday, October 25

PERTEMBUNGAN DUA GERGASI KEDAH...... #BeraniBerubah @MukhrizMahadir @MahfuzOmar


Jumaat hari cuti di Kedah. Walaupun suasana pagi masih lengang di Alor Setar namun ia berbeza di Yan terutama di Sungai Limau.

Kedai makan dan gerai di sini penuh dengan pelanggan yang menjadi penduduk sementara sepanjang dua minggu ini. Baju biru dan hijau memenuhi ruang selain bendera UMNO dan Pas.

Kempen sudah masuk hari ketiga di Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri Sungai Limau. Kelibat tokoh-tokoh politik terkenal Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat masih belum kelihatan selepas hari penamaan calon baru-baru ini.

Selepas Bajet 2014 diumumkan pada petang ini, Sungai Limau dijangka akan mula dikunjungi lebih ramai pemimpin besar parti-parti politik bagi menghangatkan suasana kempen PRK Sungai Limau.


Ramai pemerhati politik tempatan melihat PRK ini bukan sahaja ‘perlawanan’ Dr. Ahmad Sohaimi Lazim (UMNO) dan  Mohd. Azam Abd. Samat (Pas) semata-mata.

Ia juga pertarungan kredibiliti dua tokoh dalam Pas dan UMNO Kedah iaitu Datuk Mukhriz Tun Mahathir dan Datuk Mahfuz Omar.

Menurut mereka, selepas tewas tipis menjadi Naib Presiden UMNO, Mukhriz mahu kembali mengangkat semula popularitinya dalam arena politik dengan memenangi PRK kali ini.

Sementelah lagi, ia peperangan pertamanya sejak menjadi Menteri Besar Kedah dan Pengerusi  Badan Perhubungan UMNO  dan BN Kedah.

Lebih-lebih lagi Sungai Limau menjadi penanda aras kepada kekuatan UMNO dan BN Kedah untuk merampas kawasan di kubu kuat Pas yang dahulu dipegang selama lima penggal oleh Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak.

Mengambil motto Berani Hijrah – Mukhriz memberi signal, anak mantan Perdana Menteri itu bukan seorang yang mudah putus asa.

Bagi Mahfuz pula, mengekalkan kuasa Pas di Sungai Limau penting kerana ia tugas pertamanya sebagai Pesuruhjaya Pas Kedah dan jika kekal, imejnya semakin dominan di dalam parti.

Ia juga meningkatkan moral ahli-ahli Pas untuk bersiap sedia merampas semula negeri Jelapang Padi itu pada pilihan raya umum ke-14 nanti.

Lagi pun, Mahfuz mungkin merasa tenang sekirana menang lagi, imejnya diterima oleh para penyokong Allahyarham Azizan yang dikaitkan tidak sebulu dengannya sebelum ini.

Bagaimanapun, ia bukan tugas mudah. Aura Mukhriz yang semakin bersinar sukar dikelabukan Pas.

Justeru tidak hairanlah kenapa beliau tidak habis-habis menyeru pegundi memberi kuasa kepada Pas kerana satu kerusi di Sungai Limau tidak kepimpinan Mukhriz sebagai Menteri Besar Kedah.

Apa pun, siapa sahaja yang menang di Sungai Limau tidak mengubah landskap politik negara tetapi ia mengubah kerjaya politik Mukhriz dan Mahfuz.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive