Saturday, October 1

Ajar Namewee Erti Kurang Ajar



Heboh tayangan filem baru Nasi Lemak 2.0 Wee Meng Chee atau Namewee di panggung wayang. Kononnya Namewee sudah berubah. Sejauh manakah kebenarannya apabila saya melihat satu lagi video rakamannya mengkutuk penulis Utusan kerana filem tersebut.
Rakaman “Namawee F*** Utusan” yang disiar selama 4.21 minit itu benar-benar menunjukkan beliau bukanlah pelajar yang professional dan berpendidikan tinggi. Menghina bukanlah cara terbaik untuk menutup aibnya suatu ketika dahulu.
Nasi Lemak 2.0 merupakan filem pertamanya yang mendukung gagasan 1 Malaysia sebagai tanda menyokong Perdana Menteri Negara. Biarpun filem tersebut dibarisi pelakon ternama seperti Afdlin Shauki dan Adibah Nor dan ramai lagi, Fauziah Arof (Penulis Utusan ) enggan menonton filem tersebut kerana kemunculan Namawee di dunia hiburan semuanya mempunyai agenda memperlekeh rakyat, bangsa dan negara sendiri menerusi lagu-lagu yang diciptanya sebelum ini.
JIka dilihat dari rakaman youtube Namawee begitu marah dengan pendapat Fauziah Arof ini kerana tidak menyokong filem Nasi Lemak 2.0.
Namawee perlu terima kritikan tersebut kerana beliau muncul dan popular atas tiket kontorversi menghina negara suatu ketika dahulu. Walaupun ianya sudah tidak dipanjangkan oleh pihak tertentu, beliau perlu berterima kasih kerana masih diberi peluang dan terselamat dari tindakan undang-undang.
Lantaran itu, pendapat Fauziah Arof itu perlu dijadikan teladan supaya beliau tidak mengulangi perbuatannya di masa hadapan.
Kritikannya suatu ketika dahulu begitu menghiris hati rakyat. Beliau perlu akur perbuatannya itu sedikit sebanyak memberi kesan kepada dirinya sendiri.
Fauziah Rauof melontar pendapat dengan cara yang betul. Manakala Namawee menggunakan platform yang salah untuk mewujudkan jurang di antara rakyat. Sekaligus menimbulkan reaksi negative antara kaum dalam Negara.
Namawee perlu terima pendapat tersebut jika beliau benar menyokong gagasan 1 Malaysia. Bukankah sudah menjadi adat, orang seni terbuka dengan pendapat orang lain untuk memantapkan mutu perfilemannya di masa akan datang.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive