Wednesday, October 31

TRAGIK :AWEK SANGGUP TUNGGU DIDALAM KERETA BILA HUJAN.....


Sekarang sudah masuk musim hujan dan ramai juga yang mudah terkena demam jika terkena air hujan. Ketika kita kanak-kanak emak selalu pesan " jangan main hujan nanti demam!" jerit si emak hingga kedengaran sampai kehujung rumah jiran sebelah.

Kenapa ya kalau terkena hujan kita akan demam? Sebenarnya apa yang membuat kita demam adalah kerana perbezaan suhu pada tubuh kita. Apabila kita terkena hujan, biasanya bahagian kepala yang kebasahan ia akan menjadi lebih dingin berbanding bahagian tubuh yang lain. Sebab itu kadang kala kita akan rasa pening apabila terkena hujan. 


Namum jika seluruh badan kita yang terkena hujan, tidak mengapa pula, kita tak akan demam.

Ini kerana tubuh kita mempunyai suhu yang sama. Tambahan pula jika kita bermain dalam hujan, tubuh kita akan menjadi panas. Dengan itu badan kita yang panas boleh menahan suhu sejuk yang disebabkan air hujan.

Jika kita terkena air hujan, maka kita harus mandi, lebih bagus jika dapat mandi dengan air panas, agar suhu kita menjadi stabil. Tekanan udara yang rendah seperti hujan, mendung dan kelembapan tinggi adalah punca menyebabkan kanak-kanak mudah terkena demam.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive