Monday, May 30

BELIA DAN POLITIK.


Tahniah MKP ucapkan kepada Kementerian Belia dan Sukan kerana berjaya menganjurkan Himpunan Sejuta Belia.Walaupun ada tomahan yang dilontarkan oleh pihak pembangkang itu pekara biasa kerana kerja mereka hanya membangkang apa saja yang dibuat oleh kerajaan BN.Datuk Seri Najib mengumumkan perlunya Parlimen Belia adalah Idea yang bernas dan tepat.  

UNJURAN Jabatan Perangkaan Malaysia pada 2010 bagi jumlah belia berumur 15 hingga 39 tahun ialah seramai 11,614,735 orang atau 43 peratus daripada populasi rakyat di Malaysia. 

Sehingga Disember 2010, seramai 11,811,452 yang berusia 21 tahun ke atas sudah berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), manakala pengundi yang berusia 21 hingga 39 tahun mencecah 40 peratus daripada jumlah pengundi keseluruhan.
Ini menjadikan golongan belia menjadi kelompok yang penting untuk diberi perhatian kerana ia berkait rapat dengan masa depan negara.


mam al-Ghazali pernah menyatakan: “Jika kamu ingin melihat masa depan sesebuah negara, lihatlah keadaan generasi mudanya yang ada sekarang.” Secara tidak langsung kelompok ini bukan saja boleh menjadi rakan pembangunan negara tetapi juga sebaliknya. 

Golongan belia tentunya membawa pola dan tingkah laku politik berbeza. Dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) yang lalu, saluran orang muda dikatakan penyebab tsunami politik di lima negeri yang terlepas ke pakatan pembangkang. 

Walaupun trend itu dikatakan berubah dalam siri pilihan raya kecil kebelakangan ini, namun dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak, tingkah laku politik orang muda berbeza mengikut geopolitik kawasan. 

Ada dua aspek utama yang membentuk pola politik pengundi muda. Pertama, tahap pendidikan dan yang kedua pengaruh media sosial. Boleh dikatakan majoriti pengundi muda mendapat pendidikan minimum pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Ini bermakna mereka berada dalam ruang lingkup pengaruh pendidikan formal sehingga 11 tahun dalam kehidupan sebelum mereka mengundi. Ia semakin melebar sekiranya mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. 


Pendidikan mengasah ketajaman daya fikir. Kebanjiran maklumat menerusi internet dan televisyen satelit menyebabkan sesuatu isu yang menyentuh kepentingan dan peranan anak muda akan dibuat perbandingan senario dalam negara dan antarabangsa. Keterbukaan dan pendedahan maklumat ini sudah tentu menuntut pendekatan yang berbeza dalam mengurus isu yang berkaitan dengan anak muda. 

Pengaruh media sosial seperti blog, Facebook dan Twitter mempengaruhi persepsi anak muda. Media sosial biar pun tidak bersemuka, namun atas sifatnya yang segera, kos murah, tanpa tapisan dan kesukaran pendakwaan undang-undang menyebabkan maklumat masuk ke gajet elektronik bertali arus dan akhirnya membina pengaruh. Siapa yang lebih kerap menghantar maklumat akan lebih berpeluang untuk mempengaruhi. Sesuatu perkara jika diasak berkali-kali, akan diyakini benar. 

Apakah keperluan kehidupan anak muda? Isu anak muda berkaitan dengan 4P – Pendidikan, Pekerjaan, Pendapatan dan Perumahan. Bagaimana mereka mendapat peluang dan inisiatif untuk mereka melanjutkan pelajaran dengan kos yang minimum, dengan pendidikan yang sempurna bolehkah mereka mendapat peluang pekerjaan dan dengan pekerjaan mereka akan mempunyai pendapatan untuk menyara kehidupan dan peluang memiliki rumah sebagai tempat berlindung dan status sosial. Model Baru Ekonomi (MBE) bertujuan meningkatkan pendapatan tahunan perkapita sebanyak AS$7,000 kepada AS$15,000. Tentunya hasrat murni ini perlu mengambil kira peluang anak-anak muda untuk turut sama meningkatkan pendapatan. 

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive