Tuesday, July 5

Bersih itu racun, memporak-perandakan kita semua



Rekod dicatat apabila lebih 3,000 laporan polis dibuat. Suara membantah demonstrasi haram Bersih 9 Julai ini amat nyata. Pihak berkuasa pun telah berulang kali memberi peringatan dan bertindak tegas melakukan langkah-langkah pencegahan.


Tapi rupa-rupanya tidak mudah untuk menyekat kemahuan mereka yang bebal, degil dan khayal dalam keseronokan sendiri untuk merebut kuasa. Mereka tidak ambil peduli pun suara hati nurani majoriti rakyat.


Malah racun terus ditabur, kebanyakannya kepada orang Melayu dengan pelbagai tipu muslihat. Agenda yang pada asasnya baik sudah diselimuti dengan kepentingan individu dan politik kekuasaan.


Dalam perkembangan yang jarang-jarang berlaku, raja Melayu pun ikut prihatin. Memang jelas tergambar kebimbangan rakyat jelata sudah bertukar menjadi kemarahan terhadap perlakuan biadab penganjur Bersih yang memanipulasi demokrasi dan Perlembagaan.



Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah pun bertitah bahawa perhimpunan haram itu perlu ditentang habis-habisan oleh rakyat kerana ia mendatangkan keburukan kepada negara.


“Kita semua harus tentang habis-habisan (himpunan Bersih)” adalah mesej jelas daripada raja Melayu kerana rancangan demonstrasi jalanan itu yang sudah menampakkan wajahnya bakal mendatangkan keburukan kepada negara.


Mesej apa lagi yang mereka mahukan. Tetapi kumpulan pengacau dan penabur racun ini sentiasa mempunyai dalih. Apa jua dalih akan digunakan walaupun mereka kehabisan hujah untuk merasionalkan himpunan haram itu.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang menjadi modal perhimpunan mereka berulangkali menjawab segala tuntutan Bersih selain sentiasa sedia membuka pintu rundingan. Tetapi itulah sikap mereka, selagi matlamat tidak tercapai apa jua tindakan diguna termasuk mencabar undang-undang dan memperlekeh pihak berkuasa.

Dan apabila Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin membuat titah khas berkaitan himpunan haram itu, mereka masih boleh berdalih dengan memohon menghadap Seri Paduka pula. Antara orang yang dilaporkan paling awal mencadangkan pertemuan itu ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang semua orang tahu adalah orang di belakang Bersih.

Kemudian ‘cadangan’ Anwar itu disambut oleh Pas, parti politik yang menjadi penyumbang terbesar kehadiran pada demonstrasi itu. Penganjur utama Bersih, S. Ambiga pula dengan nada keterlaluan berani memberikan kata dua bahawa rancangan perhimpunan itu akan bergantung selepas pertemuan dengan Seri Paduka.

Begitulah walaupun Seri Paduka belum memberikan sebarang perkenan, mereka sudah memberikan jawapan.
Walaupun seruan Sultan Pahang dan titah Tuanku Mizan sudah terang lagi bersuluh tetapi ada saja celah yang mahu dimanfaatkan oleh kumpulan ini. Begitu pula ada saja celah yang mereka gunakan apabila kalah pada pilihan raya.

Mereka seperti sengaja mengetepikan titah Seri Paduka yang menyatakan keyakinan terhadap kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menangani masalah itu dengan sebaik mungkin. Mengapa kumpulan ini tidak mahu menemui SPR yang sentiasa membuka pintu untuk mereka?

Mereka seperti sengaja meremehkan titah Seri Paduka bahawa ‘Kita tidak boleh terlalu terikut-ikut dengan amalan negara-negara luar secara umumnya kerana keharmonian dan kestabilan negara adalah asas penting bagi sesebuah negara yang perlu semua pihak pertahankan.’

Nampaknya bukan sekadar SPR dan kerajaan sah yang dipilih oleh rakyat sahaja yang mahu dicabar dan ditentang oleh kumpulan pengacau ini. Ulama, cendekiawan dan yang paling utama majoriti rakyat kini dijadikan musuh oleh Bersih.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive