Tuesday, July 26

Peniaga Pasar Lama Arked MPKB Bantah Pemotongan Elektrik


KOTA BARU: Lebih 250 peniaga Pasar Lama Arked Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB) mengadakan demonstrasi secara aman pada Selasa bagi menggesa kerajaan Kelantan menyambung semula bekalan elektrik ke pasar itu.
Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama Arked MPKB Ab Salim Ahmad berkata tindakan kerajaan negeri pimpinan PAS memutuskan bekalan elektrik ke pasar itu menyebabkan semua peniaga terpaksa menutup perniagaan bermula Selasa.
"Macam mana kami nak berniaga, keadaan gelap dan panas, siapa (pelanggan) yang mahu datang," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata pada mulanya peniaga terbabit bercadang berniaga menggunakan lilin seperti semalam, namun menimbang semula keputusan itu kerana bimbang risiko kebakaran.
"Hari ini kami ambil keputusan menutup terus semua perniagaan, kami hilang punca rezeki," katanya.
Demonstrasi yang berlangsung dari 10 pagi hingga 12 tengah hari itu diadakan di perkarangan pasar berkenaan dengan peniaga membawa poster yang antaranya bertulis "mengembalikan kuasa" dan "parti Islam menipu".
Isu peniaga di Pasar Lama Arked MPKB bermula selepas mereka menuntut kerajaan PAS Kelantan menunaikan janji pilihan raya lalu untuk menyediakan lot selesa di Bazar Tok Guru di sini dengan harga RM40,000, bukan lot sempit dan mahal iaitu RM63,000 yang ditawarkan sekarang.
Semalam, Majlis Perbandaran Kota Baharu-Bandaraya Islam bertindak menutup akaun bekalan elektrik pasar itu tanpa sebarang notis kepada peniaga.
Mengulas isu itu, Ab Salim berkata mereka juga tidak menerima notis mengenai tarikh berpindah ke Bazar Tok Guru, sekali gus menggelapkan masa depan peniaga terbabit yang rata-rata bergantung sepenuhnya kepada perniagaan di situ.
"Biasanya peniaga memperolehi sekitar RM1,000 atau RM2,000 sehari dan bagi kedai-kedai yang agak besar atau cuti umum, mungkin mencecah sehingga RM5,000 sehari. Bayangkan kalau sebulan kami tak dapat berniaga, berapa kerugian yang akan kami tanggung, inikah konsep negara berkebajikan yang dilaungkan sebelum ini," katanya.
Ab Salim berkata sehingga hari ini belum ada tindakan susulan daripada pihak kerajaan negeri biarpun pihaknya cuba menghubungi wakil kerajaan negeri untuk meminta penjelasan.- BERNAMA
MKP kata kerajaan PAS sekarang lebih kepada bukan membantu rakyat akan tetapi membebankan rakyat inilah kebajikan yang ditunjukkan oleh kepimpinan PAS.Rakyat harus sedar dan menjelaskan didalam bentuk undi dimasa PRU 13.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive