RAPID

Monday, May 13

AKHBAR CINA PUN SALAHKAN DAP KERANA RASIS........?


PRU-13 memperlihatkan kesumat kaum Cina yang tidak pernah padam kerana terpaksa menerima pemerintahan kerajaan Melayu.   Jelas, mereka berada di sini bukan atas kehendak mereka tetapi ‘terpaksa’ kerana nenek moyang mereka telah mengambil keputusan untuk terus tinggal di negara bertuah ini.   Semua orang sedia maklum bahawa kaum Cina secara azalinya adalah kaum yang mempunyai sifat perkauman tegar selain kiasu atau chauvinis iaitu tidak mungkin mengaku salah, atau mengaku kalah.  

Di sinilah letaknya perbezaan antara sifat nasionalis dengan sifat assobiyah iaitu dalam mengakui kesalahan yang dilakukan oleh pihaknya.  

Seorang nasionalis akan mempertahan dan membela kaumnya tetapi tetap bersikap adil dan tidak menindas atau membenci kaum lain.  Tetapi, seorang yang mepunyai sifat assobiyah atau perkauman akan mendiamkan kesalahan rakan-rakan sendiri serta membenci sesiapa sahaja yang bukan dari kalangan mereka.  

Secara dasarnya, tiada siapa dapat menafikan yang kaum Cina merupakan kaum yang paling berjaya di Malaysia.  Oleh itu, laungan bahawa mereka tertindas dan kerajaan Melayu rasis, dengan sendirinya tidak masuk akal.  Bagaimana mereka boleh menyatakan diri mereka tertindas jika di masa yang sama mendabik dada bongkak sebagai kaum yang paling kaya?  Adakah orang kaya, mewah malah mampu mengugut dan menekan orang lain, dikatakan sebagai golongan yang tertindas?

Justeru, perjuangan kaum Cina untuk ‘keluar dari penindasan’ melalui PR merupakan satu penipuan terhadap semua termasuk diri sendiri.  

‘Idea’ bahawa mereka ditindas dicetuskan oleh puak-puak ekstremis Cina seperti Dong Zong dan juga DAP.  Kedua-dua pihak ini tidak boleh menafikannya kerana ia sudah jelas terbukti dari ceramah-ceramah dan kenyataan-kenyataan mereka di mana-mana yang sering menuduh ‘kaum Cina dianaktirikan’ kerajaan.  

Idea ini kemudian disebar dan disemarakkan oleh akhbar-akhbar Cina. Melalui sekolah-sekolah vernakular, kaum ini kini berjaya membentuk generasi yang berpegang kuat kepada ‘idea’ ini.   Oleh itu, generasi inilah yang kita lihat memegang bendera Malaysia secara terbalik dan yang berhimpun di Stadium Kelana Jaya malam semalam.  

Nampaknya, apa yang kaum Cina inginkan iaitu menunjuk kekuatan dan memberi tekanan kepada kerajaan melalui PRU-13 telah pun berjaya.  Harapan mereka, ia akan menakutkan kerajaan dan orang Melayu serta semua pihak akan semakin menghormati mereka.  Harapan mereka juga agar kerajaan akan semakin tunduk kepada mereka.  

Namun, sepertimana Lim Kit Siang tersilap hitung akan tindak-balas kaum Melayu dalam Tragedi 13 Mei, begitu jugalah dalam PRU-13 ini.  Kaum Melayu tidak tunduk, tetapi kembali bangkit mencabar mereka.  Kit Siang gagal mengingatkan kaumnya bahawa sabar Melayu ada hadnya, baik Melayu juga ada hadnya walaupun secara luaran, ia kelihatan seperti tidak terhad.  

Kaum Cina adalah minoriti, itu hakikat yang tidak boleh dinafi.  

Sebagai pendokong demokrasi, seperti yang dilaungkan, maka kaum Cina wajib menerima hakikat bahawa suara majoriti adalah lebih utama dari suara mereka.  Oleh itu, mereka seharusnya bersyukur kerana walaupun hanya minoriti, suara kaum mereka cukup luas, malah terlalu luas sehingga tidak terkawal.

Bagaimanapun, dengan penolakan padu dari kaum mereka terhadap kerajaan dalam PRU ini, iaitu sehingga 97%, ia sebenarnya hanya melemahkan lagi kaum Cina, dan bukannya menguatkan lagi suara mereka.  

Namun, mereka bernasib baik kerana sifat Melayu itu bukanlah kejam dan bukanlah bodoh seperti kaum Cina yang berpegang kepada sifat perkauman membuta tuli.  Menafikan terus suara kaum Cina hanya mengundang bencana, tetapi dalam pada itu, kita tidak boleh menafikan bahawa suara mereka kini hanya tinggal 3% sahaja.     

Apa yang kerajaan amat terkilan dengan keputusan PRU kali ialah hakikat bahawa kaum Cina tidak pernah setia kepada negara ini.  Mereka juga tidak pernah ikhlas kepada Barisan Nasional.  Semua yang mereka lakukan, kebaikan yang  mereka tunjukkan hanyalah untuk kepentingan diri.  Mereka menipu, memanipulasi serta menikam belakang kerajaan yang begitu banyak bertolak ansur dan mengalah dengan mereka selama ini.  Mereka tidak langsung berkongsi aspirasi muhibbah, 1Malaysia, dengan sebenar-benarnya walaupun sering memaksa orang lain berbuat demikian.  

Malangnya, sehingga ke hari ini juga, kaum Cina masih lagi tidak melihat masalah ini sebagai masalah ‘keikhlasan’ dan ‘pengkhianatan’ mereka kepada BN, kerajaan atau negara.  Oleh itu, masih ada suara-suara Cina yang menyuruh kerajaan terus mengalah dan mendengar kata mereka konon untuk mendapatkan kembali sokongan mereka.  

Masalahnya, mereka sudah menerima lebih dari sepatutnya yang diterima oleh minoriti negara lain.  Dan kerajaan tidak boleh terus menerus tunduk semata-mata untuk menjaga sensitiviti mereka.  Selama ini, akhbar Utusan Melayu sering diserang sebagai rasis.  UMNO dituduh rasis.  Perkasa dicop sebagai rasis.  Semuanya hanya kerana sering mengingatkan mereka bahawa mereka sudah cukup segala-galanya.  

Yang rasis adalah mereka yang berdegil ingin memisahkan dan melebarkan jurang antara kaum melalui sekolah vernakular, UEC dan macam-macam lagi.  Dan mereka itu tidak lain tidak bukan adalah akhbar-akhbar Cina, Dong Zong dan juga DAP.  

Kini, setelah menyedari bahawa ‘tsunami’ PRU-13 mereka tidak mampu menumbangkan kerajaan Melayu, malah melemahkan lagi suara kaum Cina, maka mereka mula berpandang-pandang sesama sendiri dan tertanya-tanya,  “apa seterusnya?”  

Maka, semalam, akhbar-akhbar Cina pun menyalahkan DAP atas apa yang berlaku.  Mereka menyindir bahawa roket kini terhempas kerana DAP terlalu bermain dengan emosi.  Akhbar-akhbar Cina seolah-olah ingin menepis kemarahan Dato’ Seri Najib atas tindakan mereka yang sering mengapi-apikan perkauman tetapi di masa yang sama menyalahkan Utusan.  

Pesan kita, tidak perlulah akhbar Cina menyalahkan DAP atau sesiapa kerana kita cukup tahu bahawa akhbar Cina, DAP mahupun Dong Zong dan juga sebahagian besar MCA dan Gerakan bergerak sebagai satu entiti iaitu; ‘Cina’.  

Kaum ini tidak mungkin menjadi nasionalis dan tidak mungkin dapat mengubah pemikiran mereka selagi mereka dididik dan dipupuk di rumah dan di sekolah-sekolah vernakular serta disogok pula oleh media-media mereka dengan sentimen dan aspirasi keCinaan.  Justeru, apa jua yang mereka lakukan dan fikirkan adalah atas dasar kepentingan kaum mereka semata-mata, bukan negara dan tentu sekali tidak melibatkan masyarakat dari kaum lain.  

Dan inilah hakikat yang kerajaan perlu pegang kuat-kuat sebelum menggariskan hala tuju pemerintahan negara pasca PRU-13.    

7 comments:

Anonymous said...

diberi betis hendak peha..tapi jika tuan badan buat diam memang patut la..

Anonymous said...

Setuju MKP kita tak perlu melatah. Kalau budaya rasis ini jadi game mereka. saya boleh nampak advantage besar UMNO pada PRU akan dtg. Insya Allah berkat kerja kuat kita cuba naikkan lagi jumlah kerusi UMNO dan kekalkan bumiputera tanpa pinggirkan mana2 kaum. Tp lebih utama org melayu kena sedar dulu la.

Shokri65 said...

Salam Perjuangan...pertama syabas hamba ucapkan atas entry MKP diatas...sempena kesekiankalinya 13mei menjelang sama2lah kita bermuhasabah sesama bangsa kita....sesungguhnya kita tidak memerlukan sangat kehadiran mereka yg sentiasapun mengaut keuntungan atas kealpaan kita sendiri juga selama ini...cuma harapan kita cukup2lah bangsa kita menjadi kitol sepanjang zaman yg akhirnya pak kadoklah nasib kita dek kerana berfikir ala lebai malang....teruskanlah MKP buka & perjelaskan kepada semua yg masih merasakan diri mereka melayu islam dibumi bertuah ini akan segala yang haq & benamkanlah kebathilan dari dajal2 pengikut yahudi laknatullah yg nyata sekali dihadapan mata....wassalam...Hidup Islam..Hidup Melayu..Hidup Duli Tuanku...Undi Barisan Aman Hidup (UBAH)

Shokri65 said...

Salam Perjuangan...pertama syabas hamba ucapkan atas entry MKP diatas...sempena kesekiankalinya 13mei menjelang sama2lah kita bermuhasabah sesama bangsa kita....sesungguhnya kita tidak memerlukan sangat kehadiran mereka yg sentiasapun mengaut keuntungan atas kealpaan kita sendiri juga selama ini...cuma harapan kita cukup2lah bangsa kita menjadi kitol sepanjang zaman yg akhirnya pak kadoklah nasib kita dek kerana berfikir ala lebai malang....teruskanlah MKP buka & perjelaskan kepada semua yg masih merasakan diri mereka melayu islam dibumi bertuah ini akan segala yang haq & benamkanlah kebathilan dari dajal2 pengikut yahudi laknatullah yg nyata sekali dihadapan mata....wassalam...Hidup Islam..Hidup Melayu..Hidup Duli Tuanku...Undi Barisan Aman Hidup (UBAH)

Anonymous said...

memang kita tak boleh letak kepercayaan terhadap kaum rasis ni..tak pernah nak bertolak ansur dan berterima kasih kepada org melayu yang dah lama dan banyak bersabar dengan kerenah mereka ni..ni dalam keadaan aman diaorg dah tunjuk belang..andai berlaku peperangan ke apa ke memang kompom bangsa lakhnat ni takkan bersama-sama membantu..dasar pendatang sial..ptuihhh!!!

Anonymous said...

Salam,saya amat bersetuju dengan saudara.Memang kaum cina tidak pernah ikhlas dan bermuka muka bukan setakat dengan kerajaan pemerintah tapi jugak dengan kaum bumiputra.mereka sanggup buat apa saja demi kepentingan mereka.sesungguhnya apa yang berlaku pada PRU 13 baru memberi seribu hikmah buat kita orang melayu,islam kaum bumiputra dia sabah sarawak dan jugak kaum india di malaysia.sesungguhnya apa yang kaum cina buat pada PRU 13 baru2 ni pada pendapat saya upama menggali kubur sendiri.dan kini kerajaan harus melalukan sesuatu dalam merencanakan program ekonomi dan lupakanlah bangsa cina.utamakan bangsa yang telah menunjukkan kesetiaan kpd kerajaan spt bangsa melayu,kaum bumiptra di sabah dan sarawak dan jugak kaum india.perkasakan ekonomi kaum2 ini setanding bangsa cina.taikun2 bisnes bumiputra dan indiaa harus diletakkan dibarisan paling hadapan untuk memegang tampuk sebagai main supplier utk barang2 keperluan yang selama ini dipegang oleh bangsa cina.kemudian perhebatkan bisnes2 runcit untuk kaum2 melayu/bumiputra sabah sarawak dan jugak india.semua ni boleh dilakukan dengan bantuan NGO2 untuk menjadi golongan pendesak kpd kerajaan.Dan sekarang dikatakan sedang bermula campaign BUY MALAY FIRST,BUY CHINESS LAST.Apa yang diharapkan NGO2 dan blogers2 bukan setakat harus tapi wajib mendokong campaign ini bermula dengan adik beradik,ibu bapa,sedara mara dan rakan2.cuma apa yang diharapkan dalam tempoh 5 tahun dan sampai bila bila kaum2 ini,melayu,bumiutra sabah dan sarawak dan juga india akan menjadi dominan dalam ekonomi malaysia.Ayuh,KEPADA KAUM MELAYU,BUMIPUTRA SABAH DAN SARAWAK DAN JUGAK INDIA,BERSATU LAH KITA UNTUK MENJAYAKAN AGENDA NASIONAL INI!

Anonymous said...

JGN MUDAH PERCAYA ITU TAKTIK AJE UCAPAN PALSU.....di belakang mereka komplot...taikun taikun tokey cina ketakutan..

Teruskan PERJUANGAN MELAYU ... MELAYU DULU...SLOGAN BELI BELAH KEDAI MELAYU BUMIPUTERA INDIA

Surat sms rasis cina berbahasa cina mengutuk Melayu Islam dan membuat pakatan di belakang
Jgn percaya mulut manis cina sampai 5 thn ke depan

Ingat mereka kata MELAYU BODOH BODEK GUNA TUAN ENCIK BERI BETINA BERI DUIT BERI DADAH BLA BLA BLA

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive