exponegaraku

Friday, May 24

TIAN CHUAN :TRIO3 DILEPASKAN.......SALAH SIAPA........? @Zahid_Hamidi @PDRMsia


Mahkamah hari ini menolak perintah permohonan tahanan reman terhadap naib presiden PKR Tian Chua, Datuk Tamrin Ghafar dari PAS dan aktivis Haris Ibrahim.

Majistret Norashikin Sahat telah memutuskan untuk menolak permohonan itu dan mengarahkan ketiga-tiga mereka dibebaskan.

Prosiding permohonan reman itu bermula pukul 11 pagi tadi.

Sekumpulan penyokong mereka turut kelihatan berhimpun di hadapan balai polis Jinjang menuntut pembebasan ketiga-tiga terbabit.

Antara yang kelihatan termasuk peguam Datuk S Ambiga, N. Surendran, dan R. Sivarasa.

Menurut laman portal fz.com, peguam ketiga-tiga terbabit Datuk S. Ambiga tiba di balai polis tetapi tidak dibenarkan masuk atas alasan telah ada 13 lagi peguam yang sedang menguruskan kes reman itu.

Namun, beliau kemudiannya dibenarkan masuk setelah dilihat membuat beberapa panggilan telefon.

Ketiga-tiga mereka ditahan berikutan ucapan semasa Forum 13 Mei di Dewan Perhimpunan China Kuala Lumpur dan Selangor.

Mereka ditahan di bawah Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan atas dakwaan membuat kenyataan menghasut.

Sementara itu, di laman Twitter, tokoh-tokoh pembangkang seperti Datuk Anwar Ibrahim serta beberapa peguam menyatakan rasa kecewa mereka ke atas penahanan ketiga-tiga mereka, sejak semalam.



10 comments:

Anonymous said...

macam ada pihal yg sengaja nak malukan zahid dan najib.

DS Najib,

Looks like u'r fighting a lone war. Ppl are stabbing ur back and you don't even know it.

Shokri65 said...

Salam Perjuangan....Polis dah usahakan untuk menjalankan siasatan...tapi kuasa reman terletak di tangan mejestret pulak...apa semua ni...nak jalankan siasatan pun dah tak boleh ke bila kena pada puak2 haramjadah ni...??? Majestret ni kalau agak nak berpolitik jugak jangan pegang jawatan...ke memang mejestret pembangkang kot diani...kita mintak selepas ni mana2 majestret yg menghalang tugas penjawat awam lain pun ditahan untuk siasatan jugak...dah canggung benar jadinya undang2 Malaysia ni duduk ditangan puak2 syaitan berupa manusia yg banyak berkeliaran diluar balai polis tadi tu...

Anonymous said...

Majistret ni double standard bila buat keputusan kalau rakyat biasa jabg reman kalau ahli politik takut nak bg reman. Tiada keadilan nampak ambiga dengan peguam pembangkang pun dah takut terus lepas. Bacul betul... majistret ni pun aku rasa kena sissat juga sudah tentu dr golong pr. Sebab tu keputusan tu bias.

Othaman Ahmad said...

Alasan Majistret Norashikin Sahat menolak permohonan polis ialah mendapati polis tidak menyatakan individu khusus yang mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan dalam ceramah berkenaan.

Itu hanya kerana sedikit kesilapan teknikal sahaja sedangkan Majistret Norashikin Sahat sudah tahu tujuan kenapa pihak polis menahan beruk-beruk ini. Tak kan pihak polis suka-suka nak tahan beruk-beruk ini.

Dengan pembebasan mereka ini membuatkan pihak polis gagal menangkap dalang disebalik hasutan ini. Majisteret yang menolak penahanan mereka ini juga perlu disiasat kemungkinan mempunyai kaitan dengan keahlian pembangkang.editodie had

Anonymous said...

CHANGED TO MYPIGSTREET

Othaman Ahmad said...

Alasan Majistret Norashikin Sahat menolak permohonan polis ialah mendapati polis tidak menyatakan individu khusus yang mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan dalam ceramah berkenaan.

Itu hanya kerana sedikit kesilapan teknikal sahaja sedangkan Majistret Norashikin Sahat sudah tahu tujuan kenapa pihak polis menahan beruk-beruk ini. Tak kan pihak polis suka-suka nak tahan beruk-beruk ini.

Dengan pembebasan mereka ini membuatkan pihak polis gagal menangkap dalang disebalik hasutan ini. Majisteret yang menolak penahanan mereka ini juga perlu disiasat kemungkinan mempunyai kaitan dengan keahlian pembangkang.

Othaman Ahmad said...

PDRM dan KDN dah mula bertindak. Apa yang masih memusykilkan saya adalah di pihak Peguam Negara, pihak Pendakwa Raya dan Badan Kehakiman kita. Saya khuatir ada musang berbulu ayam di kalangan mereka. Walaubagaimana pun, tahniah kepada Zahid Hamidi dan KPN baru yang telah mengembalikan keyakinan rakyat bahawa negara kita ada undang-undang dan selamat untuk rakyat jelata. The first step you guys have taken is the beginning towards peace, stability & success for our nation.

Tangkap dan humban si pengkhianat-pengkhianat dan penjahanam negara ke penjara tanpa kompromi. Usah takut dgn Bar Council dan jika mereka menghalangi, mereka juga patut disenyapkan.

Othaman Ahmad said...

Alasan Majistret Norashikin Sahat menolak permohonan polis ialah mendapati polis tidak menyatakan individu khusus yang mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan dalam ceramah berkenaan.

Itu hanya kerana sedikit kesilapan teknikal sahaja sedangkan Majistret Norashikin Sahat sudah tahu tujuan kenapa pihak polis menahan beruk-beruk ini. Tak kan pihak polis suka-suka nak tahan beruk-beruk ini.

Dengan pembebasan mereka ini membuatkan pihak polis gagal menangkap dalang disebalik hasutan ini. Majisteret yang menolak penahanan mereka ini juga perlu disiasat kemungkinan mempunyai kaitan dengan keahlian pembangkang.and

Anonymous said...

Hakim anda Islam....?????
Peguam anda Islam...??????
Org Islam amat memahami hukum Allah!!!!"!""

Lepas di dunia..TERSEKSAAAA DI ALAM SANA

Anonymous said...

Org2 mereka sudah ramai berada d DALAM. Dah ramai musuh dlm selimut yg kita tidak ketahui until it is too late.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive