RAPID

Tuesday, May 21

Tinjauan World Value Survey Buktikan Cina Paling Rasis


Apek dah pegang teloq melayu Pulau Pinang pasal tue sengih sampai ke telinga.

World Value Survey baru-baru ini memaparkan hasil tinjauan mengenai sikap sosial penduduk di 80 buah negara berdasarkan penilaian yang dibuat selama lebih tiga dekad.  Utusan Malaysia memetik tinjauan tersebut yang antara lain menunjukkan bahawa kaum Cina, terutamanya di Hong Kong merupakan kaum paling rasis di mana 71.8% dari mereka enggan tinggal bersebelahan dengan bangsa lain.

Dalam pada itu, Malaysia pula mencatatkan 20% – 39.9% penduduk dengan sikap yang sama iaitu kurang toleransi dalam perkauman.   Mungkin tidak salah jika dikatakan bahawa kedudukan Malaysia ini diperolehi kerana 23% dari penduduk negara ini adalah kaum Cina.

Hasil tinjauan World Value Survey sebenarnya menepati pemerhatian secara rambang dan rawak berkenaan sikap kaum Cina di mana-mana sahaja.

Di Malaysia adalah yang paling jelas kerana jangankan berjiran dengan kaum lain, kaum Cina di sini juga berkeras dan berdegil untuk terus mengasingkan anak-anak mereka dari kaum lain melalui Sekolah Vernakular.  Ini adalah bukti paling kukuh bahawa kaum Cina tidak punya toleransi, enggan berinteraksi serta menolak sebarang bentuk perpaduan dengan kaum lain.

Bukti lain pula boleh dilihat dari aktiviti ekonomi negara ini yang mana dikuasai kaum Cina.


Bukan rahsia bahawa syarikat-syarikat swasta yang diterajui Cina menjadikan ‘kaum’ sebagai faktor utama dalam mencari pekerja.  Ini dilakukan dengan meletakkan bahasa ibunda mereka sebagai kelayakan penting untuk bekerja di tempat mereka dan di masa yang sama mengenepikan terus bahasa kebangsaan.   Dengan cara ini, mereka akan dapat menghadkan pekerja kepada kaum mereka sahaja.

Alasan kononnya bahasa Mandarin adalah penting di dalam dunia hari ini adalah alasan paling dangkal kerana terbukti Singapura yang menjadi kiblat orang Cina Malaysia juga langsung tidak mengiktiraf Mandarin.  Malah negara itu meletakkan Bahasa Inggeris sebagai bahasa utama dan ekonomi Singapura tetap berkembang maju.  Singapura juga tidak ada sekolah Cina untuk tujuan ‘memelihara’ budaya Cina.

Namun, itu tidak bermakna Cina Singapura tidak turut berkongsi sikap perkauman saudara mereka di seberang sini.   Satu-satunya sebab kenapa Singapura tidak mendirikan sekolah Cina atau menjulang Mandarin sebagai bahasa utama ialah kerana di Singapura, kaum Cina sudah punya kuasa mutlak.

Ini menjelaskan sikap sebenar kaum Cina secara keseluruhan iaitu mereka bukannya begitu berminat untuk memelihara budaya atau bahasa mereka, tetapi yang menjadi tonggak hidup mereka hanyalah soal ‘kaum’ iaitu dari segi kedudukan atau kuasa kaum mereka.

Alasan memelihara budaya hanyalah untuk menutup agenda dan sikap rasis mereka.

Oleh itu, kita lihat di dalam perniagaan juga sama di mana kaum Cina tidak akan sekali-kali membenarkan kaum lain menyaingi mereka secara sihat.  Beberapa kali mereka dikesan mengsabotaj usahawan Melayu secara halus walaupun pada hakikatnya, kaum Melayu tidak pernah menyoal monopoli mereka selama ini.   Malah, mereka juga akan menuduh kerajaan sebagai rasis jika sesuatu projek dianugerahkan kepada syarikat Melayu, walaupun terdapat lebih ramai dari kaum mereka yang telah mendapat peluang yang sama.

Buruknya sikap kaum ini ialah mereka menjerit-jeritkan inginkan saingan sihat tetapi mereka juga akan pantas mengecam dan menghalang segala usaha ke arah mewujudkan saingan yang sihat itu.

Ini menunjukkan bahawa mereka bukan sahaja rasis, tetapi hipokrit dan penindas.

Secara ringkasnya, kaum Cina sebenarnya tidak akan berpuas hati selagi tidak berada di tempat teratas.  Apabila mereka berhijrah ke mana-mana negara, termasuk negara barat, perkara pertama yang mereka lakukan ialah mewujudkan ‘kawasan’ mereka sendiri yang dipanggil China Town.   Kedai-kedai di China Town tidak akan memberi peluang pekerjaan kepada kaum lain kerana ingin benar-benar hidup dalam kelompok mereka sendiri, berasingan dari kaum asal dan kaum-kaum pendatang lain.   Dari situ mereka membentuk ‘kuasa’ sendiri melalui kongsi-kongsi gelap serta bersikap samseng dan tidak menghormati ‘orang luar’ walaupun hakikatnya merekalah ‘orang luar’ itu.

Bagi mereka yang pernah bekerja atau berurusan dengan syarikat dari negara China, pasti tahu bahawa kaum Cina amat sukar melafazkan ‘maaf’ atau ‘terima kasih’ walaupun kepada pelanggan sendiri.

Dan inilah sikap semulajadi Cina iaitu ‘keras’ – tiada toleransi, tidak hormat dan tidak prihatin pada orang lain.   Sikap ini masih berakar umbi jauh ke dalam jiwa dan minda kaum Cina walaupun mereka telah lama meninggalkan tanah asal mereka.  Cuma kadangkala sikap itu sukar dilihat kerana telah sedikit terpengaruh dengan budaya kaum lain.   Namun, hari ini, sikap ‘keras’ kaum Cina ini kembali menyerlah di dalam generasi Cina Malaysia hari ini akibat pergaulan mereka yang terhad di SJKC.

Kesimpulannya, kaum Cina adalah punca ketegangan kaum di Malaysia dan di mana-mana jua.  Mereka mungkin kelihatan ‘normal’ dalam kumpulan kecil, tetapi apabila mereka ramai, mereka akan menimbulkan ketidakselesaan dan keresahan dalam masyarakat akibat sikap mereka yang ‘keras’ dan sukar serta enggan bergaul dengan kaum lain.

6 comments:

Anonymous said...

SATU DUNIA DAH TAU PERANGAI ORG MATA SEPET 99% CINA YG TIDAK MENGENALI PENCIPTA.

Anonymous said...

dan kerajaan kita yg di kuasai oleh org Melayu pulak terlalu berlembut hati.....dari PM sampai ke TPM sampai la ke Menteri & Timb Menteri....semuanya berlembut hati dengan kaum ini....demi perpaduan dan ke harmonian kaum kononnya... PRU 13 yg lepas sudah jelas menunjukkan sikap kaum pemakan TEGAR bangkai babi ni yg sebenarnya....apakah kerajaan masih nak berlembut hati lagi???? takut sgt ke nak menjentik barang sekali dua telinga kaum yahudi timur ini???? please la do something ......asik beri amaran demi amaran jer....mana tindakannya???

Anonymous said...

org tamak cam tu la.melayu nak 30% je.bkan byk pun.70% cina kongsi mgan india.tu pun xbole ke?

Anonymous said...

TDM dah lama kupas perangai bangsat diorg ni dlm buku malat dilema 40 tahun dulu..elok sgt klu blogger atau forumner yg ada buku ni blh share dgn semua pembaca...patah nk cari buku ni skang..

Anonymous said...

Teruskan perjuangan beli.brg Melayu...dikedai Melayu..

Satu lagi peringatan kpd semua Melayu...jika ada terjumpa terlihat kata kata atau tulisan yg memburuk brg Melayu atau org Melayu sudah berjaya. Jgn terpedaya hasutan. Tu semua kerja org kafir cina.

Mana ada kafir cina memburuk org kaya dia sendiri..ingat Melayu jgn diperbodoh cina kafir. Dibelakang semua mainan kafir cina.

Lihat edaran nama gaji besaq melayu..bank zalim melayu..brg tak elok melayu..naik harga melayu..gaji kecil melayu....

Mana bank cina...kita jgn jadi bodoh...gaji boss cina tu jauh lebih besar dr melayu..org melayu berpangkat di bank cina boleh dikira.dgn.jari. Kalau hang nak mintak kerja kat sana jgn haraplah 1dlm 100. Gaji lebih kecik dr cina.kafir.

Pi sana kalau tak percaya...gaji hang lebih kecik....silap silap kawan hang dibank melayu naik gaji lebih tinggi dr hang. Jgn harap la nak bersuara...

Sape ketua pertubuhan pekerja...cari maklumat dulu...entah entah kaya...suruh hang melalak

Jgn dengki org Melayu kaya..doa supaya lebih byk org melayu kaya. JGN MUDAH DITUNGGANG OLEH CINA KAFIR.

Anonymous said...

JGN PERCAYA KATA MANIS CINA MALAYSIA
JGN TERPEDAYA SENYUM CINA MALAYSIA
JGN TERHEGEH HEGEH DGN CINA MALAYSIA

CINA MALAYSIA ZIONIS MALAYSIA

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive