Friday, May 17

GUAN ENG HALAU RAKYAT PULAU PINANG PULAK........?

Baru aje kena provoke skit dah nak meroyan!!! Memang sah Ketua Menteri Cina DAP nie tak boleh ditegur dan melompat sakan. Cuit skit pun dah marah... Kalau nak diikutkan amarah BN boleh buat macam-macam pada LGE nie. Tapi Cepat jugak LGE merah telinga bila ditegur.

LGE dalam satu twitnya, bertanya sekiranya penyokong Pakatan Rakyat (PR) terpaksa berhijrah kerana tidak berpuas hati dengan kemenangan Barisan Nasional (BN) , adakah penyokong BN akan meninggalkan negeri-negeri yang berjaya ditawan oleh BN.

Perhimpunan haram yang dianjurkan PR di seluruh negara adalah seperti lari dari kenyataan dan penafian kepada hakikat kegagalan memperoleh Putrajaya.

Malaysia mewarisi sistem politik daripada United Kingdom dan kebanyakan negara Komanwel juga menggunakan sistem first past the post yang mana parti-parti politik yang bertanding di kawasan pilihan raya memilih hanya seorang wakil bagi setiap kawasan pengundian yang mengambil kira prinsip undi majoriti mudah.

Pemimpin-pemimpin parti pembangkang khususnya PKR dan DAP telah mengelirukan anak-anak muda Cina dan para pengikut yang buta politik untuk berpakaian serba hitam sebagai tanda protes terhadap keputusan PRU-13 yang dianggap memihak kepada mereka mengikut undi popular.

Jika golongan ini mahu menerima pakai list system atau single transferable vote seperti mana yang digunakan oleh negara-negara republik, sepatutnya mereka berhijrah ke negara-negara berkenaan untuk mempraktikkan kepercayaan politik mereka.

Malaysia bukan negara untuk menterjemahkan kepercayaan politik mereka, malah jika mereka benar-benar rakyat yang setia kepada negara ini, mereka hendaklah menerima sistem politik dan sistem membentuk kerajaan sedia ada seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.


5 comments:

Anonymous said...

Ape ke msalahnya... Kalu tak suka, pindah ler keluar.. Buat pe piket bagai... Ramai gk penyokong bn tak suka pkr menang, tp, takde le bodoh mcm pkr yg dok piket pakai baju itam panas2... Itu namanya penyokong bn redha dgn keputusn dan sape yg menang, dihormati. Bukan mcm pkr, sibuk piket sana sini. Kalu tak suka, boleh blah.. Pi dok afrika sana...

Pendekat said...

mangkuk juga juak dan puak pemimpin PR ni ....ni la system yang digunakan oleh kita ..selama ni ..kena terima la buat masa ni ..kalau tak suka ....betul la apa yang dikatakan DS Zahid ....
itulah pilihan yang ada .....
ni meroyan tak tentu pasal ...

Anonymous said...

Zahid cakap SESIAPA YG MENOLAK SISTEM YG SEDIA ADA DI MALAYSIA ni yg perlu emigrate.

BUKAN merujuk kpd orang yg mengundi pembangkang. BUKAN SEMUA PENGUNDI PEMBANGKANG SETUJU DGN 505 RALLY - KARPAL SINGH PUN TAK SETUJU! SIAP BUAT LAPURAN POLIS LAGI!

Mengaku orang Malaysia tapi BAHASA MELAYU PUN TAK FAHAM!

Anonymous said...

DASAR CHINA CAUVINIS MACAM TU LAH....SELAGI MALAYSIA TAK KAUM DIA YANG PERENTAH SEMUA TAK KENA PADA DIA. NASIB BAIK MALAYSIA BUKAN THAILAND. KALAU TAK DAH LAMA MASUK KUBUR DIA NI........

Anonymous said...

Tak boleh di beri muka bangsa ni. Jenis tak tau kenang budi dn tak sedar asal usul. Nak buat penang mcm singapore. PAP = DAP . 2x5 5x2.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive