Saturday, May 11

UNDI POPULAR BUKAN BOLEH MENANG............HAMPEH NAK MENIPU LAGI....


Anwar masih lagi bermain dengan angka yang agak mengelirukan rakyat. Bagi MKP penjelasan bahawa undi popular membayangkan bahawa Pakatan Harami menang adalah tidak masuk akal sama sekali. Di Malaysia kita mengamalkan "First Past The Post". Maksudnya 222 Parlimen yang bertanding dan Perti mana dapat majoriti paling banyak maka Parti itu yang memerintah.. Barisan Nasional menang 133 Parlimen berbanding Pakatan Harami 83 kawasan.

Anwar mempersoalkan jumlah undi yang dikumpulkan dari setiap Parlimen.. Kantoi sudah Anwar kali nie... Tapi macai Anwar macam biasa pecaya bulat-bulat raja peliwat nie. Almaklum dah terkena ilmu air seluar dalamnya..

Peratus undi popular yang lebih tinggi yang diperolehi oleh Pakatan Rakyat (50.9%) berbanding Barisan Nasional (47.4%) tidak bermakna bahawa ia boleh membentuk kerajaan.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menegaskan perkara ini ini selain menyatakan bahawa kenyataan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa pihak pembangkang harus membentuk kerajaan baru adalah salah.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof juga berkata dakwaan Anwar bahawa tidak ada penambahbaikan oleh SPR pada pilihan raya yang terbaru adalah "satu pembohongan yang besar untuk mengelirukan rakyat  serta fitnah semata-mata."

Abdul Aziz berkata mengikut undang-undang pilihan raya di Malaysia, "parti BN yang telah disahkan menang dalam PRU ke-13 layak untuk membentuk kerajaan di peringkat pusat."

Beliau berkata ini adalah benar walaupun jumlah undi 5,623,984 yang diperolehi Pakatan mengatasi  undi yang diperolehi daripada BN yang berjumlah 5,237,699,  namun sistem pilihan raya di Malaysia adalah berdasarkan majoriti mudah dan sistem perwakilan kawasan yang telah digunakan sejak pilihan raya pertama pada tahun 1959.

"Berasaskan kepada sistem tersebut, calon yang menang dalam pertandingan bagi sesuatu bahagian pilihan raya walaupun memperoleh majoriti satu undi, calon itu diisytiharkan sebagai calon yang dipilih (menang dalam pilihan raya).”

"Berasaskan kepada asas yang sama, ia digunakan bagi menentukan parti yang berhak untuk menubuhkan kerajaan baik  di peringkat pusat ataupun di peringkat negeri, iaitu parti yang mendapat jumlah perwakilan (kerusi) yang terbanyak walau pun memperoleh majoriti satu kerusi,” katanya.

"Sistem pilihan raya tersebut di panggil sistem First Past The Post," kata Abdul Aziz lagi.

6 comments:

Anonymous said...

SOALAN KEPADA PAKATAN RAKYAT - PR

1)- BERAPA PERATUS DARI UNDI POPULAR KESEDLURUHAN TERSEBUT, DATANGNYA DARI UNDI MELAYU, INDIA DAN CINA.

2)- PERATUSAN TERTINGGI UNDI TERSEBUT DATANGYA DARI DALAM BANDAR KE ATAU LUAR BANDAR

KAJI DULU MAKLUMAT INI SEBELUM MENOLAK UNDI ELEKTORAL..

Anonymous said...

Pelik sungguh dengan pembangkang. Bila masa undi popular digunakan dalam sistem pilihanraya? Undi popular hanya dijalankan diperingkat Pertubuhan yg keahliannya terhad dan kehadiran pengundi adalah wajib! Contoh pemilihan CEC.. Tapi kenapa 700 wakil yg layak dinafikan haknya? Undi popular hapa jika hanya melibatkan lingkungan 70% ahli?

Kalau mahu menurut undi popular ia MESTI bergantung pada peratusan pengundi yg keluar mengundi. Contoh; BN sekarang ada 47% undi popular. Jika kehadiran pengundi sudah mencecah 97% dlm kata lain tiada lagi peluang utk mendapat sasaran 50.1% undi barulah dikira tewas. Kehandiran pengundi buat masa ini hanyalah lingkungan 75% bermakna ada lagi (anggaran) 25% yg perlu keluar mengundi. Jadi PR tidak boleh dabik dada kononnya menang undi popular selagi tidak dapat peratus kehadiran pengundi yg diingini.

Dalam hal ini baki pengundi kaum cina yang tidak mengundi pasti berkurangan dari kaum lain memandangkan peratus pengundi cina yg sudah mengundi tinggi. Jadi potensi BN perolehi bakinya memang ada. Kalau nak dipraktikkan betul betul kaedah ini. Ia mungkin makan masa yg lama lagipun ini negara demokrasi nak mengundi atau tidak itu pilihan rakyat, tiada paksaan. Tak mengundi juga boleh dikaitkan rasa konfiden dgn kerajaan yang ada.

RK.

Anonymous said...

cam tu la perangai org dah gila meroyan..kahh kahh

Anonymous said...

Dia ni Mcm baru pertama kali terlibatdalam PRU....dah kalah tu dah laaa

Sejak bila pulak undi popular diguna pakai? Kerja membelit jer

LAIN KALI LAH.....

Anonymous said...

HAIYA....MACAM MANA LU OLANG KILA....

HAIYA.....LU OLANG GUNA SEMPOA BALU BETOT BALU BETOT hihihihihi.......

HAIYA......LAIN KALILAH

Anonymous said...

Dia ni tau rakyat malaysia senang ditipu.dia ckp temberang pun org ttp percaya.yg lg syok makin lama skil menipunya makin advance.tahniah.tp dlm masa yg sama jgk makin terserlah bodoh dan bengapnya dia.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive