Sunday, June 24

BILA PILIHANRAYA MAT SABU TENGOK AYAQ DALAM DAUN KETAPANG?


Macam-macam spekulasi dibuat menjelang mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang berlangsung di ibupejabat UMNO di PWTC,Kuala Lumpur.

Hebohnya bukan main.Malah ada yang kata..'awas mungkin ada pengumuman penting masa sidang akhbar'.

Ikut pemerhati politik jika tidak ada sesuatu pengumuman muncul dari mesyuarat itu petang Jumaat maknanya pilihanraya umum sudah sah tidak akan diadakan sebelum bulan puasa pada 21 Julai seperti hangat diramalkan sebelum ini.

Ini kerana waktu sudah terlalu suntuk untuk mengadakan pilihanraya dalam waktu terdekat ini.

Maka dengan ini elok sangat spekulasi terus dialihkan pada waktu-waktu selepas Hari Raya Aidilfitri atau selepas pembentangan Bajet 2013 pada 28 September ini atau hujung tahun atau akhir sekali pada tahun depan.

Lari jauh dari segala spekulasi,mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO petang Jumaat berlangsung tidak lama berbanding kebiasaanya.

Ia bermula jam 3 petang dan berakhir 5.30 petang.Biasanya mesyuarat itu berlarutan sampai 6.30 petang dan adakalanya 7 petang.

Lojiknya kalau penting seperti bincang strategi pilihanraya atau soal calon dan perkara-perkara berkaitan tentulah meleret panjang.

Indikasi tiada apa-apa hal penting sangat dirasai bila dalam mukadimahnya semasa memulakan sidang akhbar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hanya memberitahu tentang jumlah terbaru ahli UMNO dan rombongan yang akan diketuai Timbalan Perdana Menteri Tan Sri MuhyiddinYassin untuk menghadiri mesyuarat agung parti Golkar di Jakarta.

Beliau kemudianya terus membuka sidang akhbarnya untuk soalan-soalan dari wartawan.

Antara yang ingin dikorek wartawan tentulah pasal bila pilihanraya.

Ia berkisar pada desakan pembangkang mahu Perdana Menteri umum awal tarikh pilihanraya dan cadangan agar ia diadakan pada hujung tempoh lima tahun.

Turut berkait ialah soal desakan PAS agar beliau memberi jaminan pilihanraya umum ke 13 tidak diadakan pada musim Haji.

Kalau nak tahu....dalam menjawab semua soalan-soalan itu Perdana Menteri tetap tidak memberi sebarang indikasi langsung bila PRU13 akan diadakan.

Malah Najib secara spesifik berkata beliau tidak akan terikat atas desakan daripada mana-mana pihak supaya tidak mengadakan PRU13 pada musim haji.

Kata-kata itu bukan membawa maskud beliau ada rancangan hendak mengadakannya pada musim haji.

Kepada satu soalan Perdana Menteri membidas Timbalan Presiden PAS, Mat Sabu yang senang-senang cop beliau berdosa jika tidak memberi jaminan itu.

"Maknanya dia (Mohamad Sabu) lebih daripada Tuhan tentukan soal dosa dan pahala orang lain." katanya.

"Kita tak sekat siapa-siapa nak naik haji dan itu mestilah diutamakan,bukan urusan lain termasuk pilihan raya.

"Kalau kita sudah buat ketetapan untuk naik haji, kita wajib teruskan,"katanya

Ditanya apakah beliau bercadang untuk timbang memberi jaminan yang dimahukan PAS itu,beliau berkata ," tak kan kita kena terikat pada desakan PAS atau mana-mana pihak."

Menurut beliau dalam sejarah negara ,pilihanraya pernah sekali diadakan pada musim Haji.

Katanya kalau tidak silap pada tahun 1986.

"Saya tahu ( pewrnah diadakan musim haji)...sebab masa itu salah seorang ahli jawatankuasa bahagian saya dicalonkan untuk bertanding dalam pilihan raya tetapi saya tidak dapat hubungi dia kerana dia sedang berada di Mekah.

"Bila dia balik dia terima hakikat bahawa dia tidak jadi wakil rakyat. Jika dia bertanding, dia pasti menang masa itu," kata Najib.

Apapun menjawab soalan desakan supaya beliau umum awal tarikh pilihanraya,Perdana Menteri menjelaskan tidak ada salahnya beliau 'berahsia' dalam soal itu.

Katanya ia adalah selari dengan perlembagaan negara yang memberi hak kepada seseorang Perdana Menteri yang memegang jawab masa itu memutuskan ' bila-bila masa' boleh menasihati Yang Dipertuan Agong untuk membubarkan Parlimen tetap tidak lewat dari lima tahun.

Begitu juga kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz di Parlimen Khamis mengenai cadangan pilihan raya umum diadakan apabila tempoh mandat pentadbiran kerajaan sedia ada mencukupi lima tahun dan bukannya lebih awal.

Katanya sesiapa sahaja boleh menyuarakan pandangan.

"Itu perlembagaan. Selagi tak ubah peruntukan Perlembagaan, kita tak boleh kata kita perlu buat lebih awal sebagai satu ketetapan atau sampai penghujung lima tahun sebagai satu ketetapan.

Menurut beliau dibawah peruntukkan perlembagaan sekarang tiada apa-apa yang boleh menyekat kerajaan untuk mengadakan pilihan raya umum lebih awal atau lambat.AD

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive