Monday, June 11

SULTAN JOHOR SEBAK......30,000 HADIR MEMBERI SOKONGAN.


Ketika perhimpunan taat setia Sultan Johor dirancang penganjur menetapkan hanya enam ribu, kemudian diubah jadi 10 ribu, kemudian 20 ribu, akhirnya pada petang Ahad bertempat di Istana Pasir Pelangi Johor Bahru lebih 30 ribu rakyat Johor turun menyatakan ikrar taat setia.

Rakyat berbagai kaum, Melayu, Cina, India termasuk masyarakat Orang Asli hadir beramai-ramai dan ada di antara mereka sejak jam 11.00 pagi lagi walaupun perhimpunan dijadualkan bermula jam dua petang.

Situasi yang jarang-jarang dilihat ini membuatkan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sendiri terharu dan sebak.


Perhimpunan taa setia ini dianjurkan oleh Majlis Penyelaras Gabungan NGO Melayu Negeri Johor (Gabung) berikutan keceluparan pemimpin PAS Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin yang mempertikaikan bidaan Sultan Johor terhadap nombor pendaftaraan kenderaan WWW 1.

Perhimpunan hari ini dimulai di pekarangan bangunan Sangkar Kristal, Taman Pelangi dengan orang ramai berkumpul membawa pelbagai sepanduk dan berarak sejauh satu kilometer ke Istana Pasir Pelangi, yang merupakan kediaman rasmi Sultan Johor.

Sultan Ibrahim ditemani ahli keluarga ketika bertitah menyatakan rasa sayang terhadap rakyat Johor.

"Saya sayang rakyat saya. Tidak ada rakyat yang tidak ada raja.

"Saya ada permintaan untuk melihat rakyat bersatu, tidak kira kaum, mesti bersatu. Bersatu kita kuat, bercerai kita runtuh," titah baginda.

Suasana di pekarangan istana yang penuh sesak bertukar menjadi emosional apabila baginda tiba-tiba menjadi sebak dan menitiskan air mata ketika menyampaikan ucapan ringkas kepada hadirin.


"Saya tidak akan melupakan hari yang amat bersejarah seperti hari ini," titah baginda sambil mengesatkan air mata dan laungan "Daulat Tuanku" rakyat yang menghadiri perhimpunan itu terus berkumandang.

Terdahulu, baginda menerima lafaz ikrar taat setia wakil Gabung Ahmad Tarmizi Yusof serta kunjungan hormat 14 wakil NGO Johor yang menghadiri perhimpunan itu.


Sementara itu, Bendahari Agung Gabung Zaini Atan berkata, mereka amat bangga kerana perhimpunan hari ini berjaya menarik 30,000 rakyat Johor tanpa mengira bangsa dan agama, yang menganggotai pelbagai NGO.

"Kita hanya mengambil masa tujuh hari untuk menganjurkan perhimpunan ini, sebagai usaha kami untuk menunjukkan semangat taat setia dan sayang kami kepada Sultan kami. Jangan cabar Sultan kami," katanya.

Beliau berkata, sejumlah 312 NGO Melayu Johor dan 62 NGO kaum Cina serta 30 NGO kaum India menyertai perhimpunan itu.

Ahli Parlimen Pulai Datuk Nur Jazlan, yang turut menghadiri perhimpunan itu, berkata beliau berasa amat bangga dengan sokongan rakyat pelbagai agama dan kaum di negeri ini terhadap Sultan Johor.

"Perhimpunan hari ini membuktikan bahawa rakyat negeri Johor menyokong penuh institusi kesultanan kerana ia merupakan tulang belakang kepada Perlembagaan negara," katanya.AGENDA DAILY

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive