Friday, June 8

PENIAGA MELAYU BUKIT BENDERA KENA KENCING?


Lim Guan Eng baru sahaja rasmi pembukaan Astaka Bukit Bendera sekali dengan THE OWL MUSEUM. Pilot projek dari LGE kepada raktyat Pulau Pinang. Bagus.....demi kepentingan ekonomi dan niat utk memajukan sektor perlancongan di Bukit Be yg mana allocation lot-lot kedai kepada melayu melalui PDC dan bermacammacam lagi. 

Bila ada projek di satu-satu tempat maka peluang perniagaan pun datang melimpah ruah. Walaupun melayu cuma dapat 'SUKU' dari apa yg di rancang(kerana kemampuan dan kebolehan melayu urus perniagaan agak lemah dan masih BERTATIH) melayu tetap di beri peluang agara sama2 terlibat dlm pembangunan ekonomi di bawah BN. Kesimpulan cerita.....

Dari Projek ASTAKA ni dan The Owl Museum ni sapa yg dapat tender? Harga fight tender akan jd berapa? Adakah melayu di beri perlindungan semasa persaingan terbuka berlansung?? Dan yg paling penting adakah org2 melayu mendapat manfaat jangka masa panjang dr pilot projek ni??? Bukan apa.......sektor perlancongan ni melayu masih belum mempunyai kepakaran. 

Paham2 saja la barang apa nanti yg boleh di jual disitu bila melayu dh di ketepikan atas alasan PERSAINGAN SIHAT PERNIAGAAN.' U KALAU DAH TAK CUKUP MODAL PUSINGAN UTK BERNIAGA, U BOLEH TUTUP LOT KEDAI DAN BALIK KAMPUNG. KITA AKAN BELI U PNY KEDAI'. Ayat yg selalu melayu dengar bila org2 bukan melayu tahu melayu dh abis modal berniaga....Kekuatan ekonomi org melayu di situ nanti bergantung kepada berapa bnyk masuknya pelancong dan dr mana asal pelancong itu datang. 

Hak eklusif utk membenarkan TRAVEL AGENCY naik atas Bukit Bnedera ni berada dlm tangan pejabat CM PULAU PINANG. Semua dah boleh bayangkan apa maksud aku...........kalau pelancong tu dr Negara China dia nk beli ka barang2 tradisional melayu?? Kita perlukan pelancong2 dr timur Tengah utk memajukan ekonomi melayu dlm bidang perlancongan tapi sprt yg aku kata.....semenjak Pulau Pinang di perintah DAP, program keusahawan bumiputera di bawah state dah pun lumpuh. Dap hny tolong bg modal kalau melayu nak berniaga nasi lemak bawah payung. 

Tp kalau nak terlibat dgn program perniagaan besar mcm ni DAP akan cakap 'LU KENA BERSAING MCM KITA BERSAING LORRR'.........mampukah melayu berniaga tanpa PERLINDUNGAN ARTIKEL 153? tepuk dada tny selera...........ndera.........amat baik sekali.......cuma aku nak tny la....kerajaan BN dulu melalui UMNO selalu menekankan setiap projek baru di mana2 kena ada allocation utk pembangunan bumiputera agar org2 melayu boleh sama2 terlibat dlm pembanggunan ekonomi sesuatu tempat....contoh-Bazzar Chowrosta, PERDASAMA dlm Tanjong, Pembanggunan Bandar Bayan Baru.

ARTIKEL OLEH MAMLUK QALAWUN

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive