exponegaraku

Wednesday, June 27

MARIA DAN KISAH POLITIK TAN SRI?


Pada satu malam, ada pasangan yg agak berumur sedang makan malam dengan romantiknya bagi menyambut ulangtahun perkahwinan mereka yg ke 50 tahun.

Suaminya, seorang Tan Sri dan bekas ahli politik mula bercerita tentang nostalgia mereka suami isteri, sekian lama hidup bersama, suka duka, susah dan senang. Si suami memang menyanjung isterinnya, bernama Maria.

"Maria, selama kita kahwin ni, suka duka kita lalui, susah senang kita tempuh, abang amat menyanyang Maria, tapi ada satu perkara yg asyik bermain-main di benak abang ni dan abang selalu bertanya-tanya. Berterus-teranglah dgn abang pada malam ni, pernah tak Maria curang dgn abang selama ni?"

Maria agak terkedu sekejap dan merenung panjang muka suaminya itu, lalu berkata dengan penuh kekesalan, "Ya abang, Maria mengaku pernah curang dgn abang, tapi hanya 3 kali sahaja selama ni"

"3 kali?" Tan Sri tu agak terkejut, tapi tak la marah, dah tua dah dan memang berniat utk memaafkan isterinya,"Bagaimana boleh terjadi 3 kali tu Maria?"

Perlahan jer la isteri dia mula membuka lebaran cerita lama, "Abang ingatkan masa kita mula-mula kawin, terus beli rumah dan selang beberapa tahun, kita susah sangat masa tu hingga rumah kita hampir nak dirampas oleh bank"

"Ya, abang ingat peristiwa tu" jawab si suami. Si isteri menyambung cerita, "Abang pasti ingat yg pada satu petang tu Maria pergi jumpa pegawai bank tu dan esoknya, bank tu tak jadi rampas rumah kita, malah bagi tambahan pinjaman utk abang mulakan perniagaan.."

"Emmmm.. sukar buat abang menerima kenyataan ini, tapi abang maafkan maria kerana apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak", kata si suami, " Kali ke 2 pulak?"

"Abang ingat tak, abang hampir menemui maut sebab ketumbuhan dalam otak pembedahan?" si isteri menyambung cerita "Ya, abang ingat" jawab si suami. "Kalau macam tu, abang pasti ingat yg Maria ada pergi jumpa doctor pakar tu dan esoknya, dia setuju buat pembedahan utk abang tanpa bayaran apa-apa pun.."

"Oh maria, walau perit hati ini mendengarkan, tapi abang tetap maafkan maria sebab apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak dan kerana sayangkan abang jugak.. yang kali ke 3 macam mana pulak? ", kata si Tan Sri. Si isteri menundukkan mukanya dan menjawab penuh lemah, "Abang, ingat tak masa abang bertanding merebut kerusi bahagian dan abang perlukan 248 undi lagi...."

Tan Sri pengsan kat situ jugak...

Berikut adalah luahan rasa Semut Hitam 


Dulu orang kata Politik dan hiburan ni adalah dua perkara yang berbeza. Ada orang pesan, jangan campurkan dua perkara ni sebab ianya tak de kena mengena.

Malah, ada jugak dikalangan blogger yang buat cerita artis diboikot oleh sesetengah blogger lain hanya semata - mata enggan dengar cakap orang lain.

Tapi hakikatnya, sekarang dunia artis dan dunia Politik tu sudah menjadi satu. Ianya tidak dapat nak dipisahkan lagi sejak artis pun mula berkecimpung dalam Politik.

Bagi Semut, tidak kira sama ada orang tu artis ke, penjual burger ke, tukang kebun ke atau sesiapa sahaja, sudah pasti Politik akan melingkari hidup dia.

Seperti kata Umar Al Khattab. Politik ini berkaitan dengan hubungan sesama manusia. Didalam agama memang ada wujudnya Politik atas dasar prinsip tersebut.

Melihat kepada perkembangan tersebut, sekarang, media hiburan pun dah mula berminat untuk menyiarkan berita mengenai Politik dalam laman web mereka.

Malah, satu forum khas bagi membincangkan perkara tersebut turut bakal diadakan kelak. Jadi memang tak salah la kalau kami 'blogger artis' ni buat cerita artis dalam blog Politik. Sebab Politik dan artis sekarang pun tak dapat dipisahkan jugak!!!

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive