Tuesday, June 21

Apa macam Haji Hadi….Dr Masitah beritahu Dewan Rakyat video boleh jadi bukti kes zina


Ingat balik…Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang kata video tidak boleh dijadikan bukti di mahkamah syariah kerana ia BESI. Kenyataanya di penutup Muktamar PAS baru ini merujuk kepada isu video seks Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Katanya bagi PAS mereka berpegang kepada hukum Islam yang memerlukan empat saksi.
Ramai yang terkejut dengan kenyataan itu kerana PAS tidak mahu ambil usaha langsung untuk menyiasat soal video itu…sedangkan ia melibatkan soal moral orang yang mereka tunjang untuk jadi ketua.
Namun Selasa di Dewan Rakyat isu video seks Ketua UMUM PKR itu riuh seketika bila beberapa Ahli Parlimen memempersoalkanya dalam perbahasan.
Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali menuntut satu kepastian segera perkara ini agar orangramai tidak keliru memandangkan polis sendiri sudah sahkan video itu tulen.
Beliau bertanya apa kesudahannya isu ini.Katanya pihak Jabatan Agama Islam perlu member penjelasan apakah video boleh dijadikan bukti dalam perbicaraan Qazaf di mahkamah syariah.
Menurutnya perkara ini penting diperjelaskan.Turut sama bercakap isu itu ialah Ahli Parlimen Seri Gading Datuk Mohamed Aziz dan Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan.
Tidak lama kemudian dalam jawapannya mengenai hal berkenaan Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Masitah Ibrahim menjelaskan bahawa video boleh dijadikan bukti setelah ia diselidiki kesahihannya.
Katanya,” seseorang yang menuduh seseorang itu berzina hendaklah mengemukakan empat orrang saksi.
“Walau bagaimanapun jika tidak boleh mengemukakan empat saksi…penuduh boleh mendatangkan bukti...bukti boleh didatangkan dalam laporan DNA,rakaman audio atau rakaman video.
“Namun begitu samaada ia boleh diterima  tanpa siasat terlebih dahulu …semuanya terpulang  kepada mahkamah untuk menilai kesahihan bukti-bukti tersebut.
‘Jadi dengan penerangan ini video boleh dijadikan bahan bukti….walaubagaimanapun ia perlu diselidiki terlebih dahulu.”
Dewan kemudiannya kecoh seketika bila Ibrahim Ali bangun minta penjelasan Timbalan Menteri itu mengenai soal sudah ‘diselidiki’ itu dalam kontek kenyataan pihak polis yang mengesahkan hasil siasatan videoyang dikaitkan dengan Anwar  didapati tulen.
Dr Masitah berkata,” apa yang dibangkitkan oleh YB Pasir Mas itu…saya tidak dalam situasai mejawab  kerana ia dalam bidang kuasa mahkamah  untuk menentukan kesahihan video tersebut.
Ini membuat Ahli Parlimen Machang Saifuddin Nasution yang juga Setiausaha Agung PKR bangun minta penjelasan mengenai kelayakan saksi .Ia dirasai oleh Ibrahim Ali menyindirnya.
Perang mulut tercetus antara mereka hingga Speaker Tan Sri Pandikan Amin Mulia terpaksa mencelah minta mereka berhenti berbalah.

Ber-SHIT 2.0 1JUTA RAKYAT .DENGAQ BOLEH PECAYA JANGAN.



Geli bulu pungkoq dengan propaganda pakatan anak haram kata ber-shit 2.0 akan mencapai 1juta akan menyertai perhimpunan tersebut.Bagaikan monyet kena belacan puak haram nie dok gempaq lebih tunjuk tengok.Masa demo bantah utusan ketua Pemuda PKR haram tak mai alasanya sakit pungkoq.takut lari terketaq-ketaq tak cukup tanah.kencing saja lebih.Awat takut klu pemuda umno nak turun bantah bershit nie. 


SPR pun satu apa la punya nak berunding dengan puak haram nie tak payah tunjuk kata kita takut dekat depa.lantak pi la apa depa nak cakap telus atau tidak empat negeri dah depa dapat apa lagi tak telus,kita macam terhegeh-hegeh dok minta berunding nak cari penyelesaian depa dok tunjuk jual mahal pirahaaa hidung tak mancung pipi tersorong-sorong.MKP menyarankan tak payah berunding lawan saja puak haram nie depa bukan berani pun gempak saja lebih.Tangkap dulu pengerusi Bershit nie,tengok apa depa nak kata,jawapan standart ialah kerajaan malaysia zalim.Peduli apa depa nak kata janji malaysia aman tanpa perhimpunan haram jalanan nie.


Lepas nie Pemuda tok sah pulak dok tarik hand-break pulak last minit,lawan tetap lawan tak kisah klu kena tangkap la apa saja terima.ini baru gempaq.

SAMBUTAN TERHADAP AL-JUBURI DAH MALAP;



Sambutan terhadap al-juburi pada konvensyen yang diadakan baru-baru ini amat mengecewakan beliau.Apa dah jadi mungkin pasal video yang dicanang oleh blogger pro BN dan media massa ternama malaysia.Pendapatan rakan saya menyatakan bahawa sokongan terhadap al-juburi akan bertambah kuat pasal fitnah video itu ternyata indah khabar dari rupa.


Info yang saya dapat bukan dari orang luar malah dari ahli atau orang kuat dari Pkr sendiri untuk makluman beliau adalah naib ketua wirawati negeri yang dikuasai oleh PKR.Kami telah kenal lama akan tetapi selalu jugak berjumpa walaupun berlainan pendapat mengenai parti dan bertukar pendapat.Selalu yang hadir lebih ramai akan tetapi kali ini nampak sokongan agak berkurangan.Hanya ketua cabang dan ranting saja yang hadir lebih kurang 1000 sahaja yang hadir pada kali ini.


Dalam ucapan al-juburi banyak berkisar kepada untuk menakluki putrajaya dan dengaq kata depa dah ada calon yang pasti menang piliharaya akan datang,betul ka nie atau hanya umpan untuk menaikan semangat yang dah akan malap bila tiba masanya.



Ternyata PKR kebanyakkan ahli dari kaum india dahulu akan sekarang ramai yang telah berpatah arang berkerat rotan dan kembali menyokong PPP.tinggallah apa yang dinamakan sekarang depa yang menyokong ada berkepentingan.Al-juburi masih lagi dok kona baring pasal video dan masih lagi berteka-teki dalam soal sumpahnya. 





Video Panas:Beruk Edisi Gempaq Tamil.


Anuwar hang tak boleh buat keputusan kata bersih akan dibatalkan kata pengerusi Bersih Ambiga.Apa punya haprak anuwar nie benda macam nie pun nak ambil kesempatan kata dia boleh buat keputusan padahal yang menentukan bukan dia. 

DAH LAMA DAH!KISAH DULU-DULU.



Umum mengetahui dan tidak perlu rasanya dinyatakan secara panjang lebar apa kesannya terhadap masyarakat Islam jika kaedah itu dilaksanakan.

Bagi Yang Dipertua Persatuan Kariah-kariah Masjid Pulau Pinang, Datuk Seri Mohd. Yussof Latiff, beliau tidak mahu perpecahan di kalangan orang Melayu berikutan perebutan jawatan dalam pentadbiran masjid pada 1980-an berulang.

Lantas beliau menceritakan kepada penulis mengenai corak pentadbiran institusi masjid di negeri ini sejak sebelum negara mencapai kemerdekaan sehinggalah sekarang supaya masyarakat faham kenapa pelaksanaan kaedah tersebut perlu dielakkan.

Menurutnya, semasa zaman penjajahan, hal-hal yang berkaitan dengan agama Islam dikendalikan oleh Majlis Penasihat Agama Pulau Pinang.

Bagaimanapun, badan itu tidak mempunyai kuasa terhadap wakaf-wakaf termasuk masjid dan surau yang banyak terdapat di negeri ini.

Segala wakaf ditadbir oleh Lembaga Wakaf Orang Islam dan Hindu yang dipengerusikan oleh Pemungut Hasil Tanah yang merupakan ‘orang putih’ dengan orang Islam serta Hindu menjadi anggota lembaga itu.

“Selepas negara mencapai kemerdekaan pada 1957, Perikatan Pemuda Pulau Pinang mencadangkan supaya pentadbiran bagi orang Islam dan Hindu dalam lembaga tersebut diasingkan.

“Ketika itu saya merupakan Setiausaha Perikatan Pemuda Pulau Pinang dan kami berpendapat sudah tiba masa ditubuhkan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP),” katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Dua tokoh Melayu, iaitu bekas majistret, G.M. Yusoff dan Pesuruhjaya Haji, Ali Rouse ditugaskan untuk merangka perlembagaan MAIPP. Usul berkenaan kemudiannya dibentangkan dalam mesyuarat Dewan Undangan Negeri (DUN) lalu diluluskan penubuhan MAIPP pada 1959.

G.M. Yusoff telah dilantik sebagai Yang Dipertua MAIPP pertama manakala Ali Rouse sebagai Setiausaha Kehormat majlis tersebut.

Abdullah Fahim, iaitu datuk kepada bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi pula menjadi Mufti Pulau Pinang yang pertama. Sejak itu, segala urusan pentadbiran masjid diselia oleh MAIPP.

Mohd. Yussof memberitahu, pada awal 1960-an, MAIPP merancang untuk melantik ahli jawatankuasa kariah bagi mengurus masjid secara lebih sistematik.

“Sebelum itu, segala urusan pentadbiran masjid dikendalikan oleh orang kampung sendiri seperti imam dan penghulu. Jawatan-jawatan tersebut pula biasanya diperturunkan dari generasi ke generasi,” ujarnya.

Bagaimanapun, bukan mudah bagi MAIPP pada peringkat permulaan untuk membuka minda penduduk kampung supaya menerima kaedah baru itu.

Sesi penerangan ke seluruh masjid dilakukan bagi memaklumkan kepada masyarakat mengenainya. Namun, usaha tersebut akhirnya berjaya dan pemilihan jawatankuasa kariah masjid ala pilihan raya pun diperkenalkan.

Sehinggalah pada sekitar 1980-an, unsur berpuak-puak mula menjalar di kalangan kariah. Ketika itu masjid dilihat sebagai institusi yang kukuh dari segi kewangan dan mempunyai pengaruh kepada masyarakat.

Bagi calon, jika terpilih maka ada ‘habuan’ yang menanti mereka seperti elaun dan kemudahan-kemudahan lain termasuk kuasa. Maka berlakulah perebutan kerusi jawatankuasa kariah masjid sehinggakan pernah berlaku calon membawa ‘pengundi-pengundi hantu’ dengan bas untuk mengundinya.

Akibatnya, bibit-bibit perpecahan menular di kalangan penduduk kampung seperti boikot-memboikot kenduri berikutan perbezaan ‘parti’.

Bagi mengelak institusi masjid tercemar dan demi menjaga perpaduan masyarakat Islam, Exco Agama ketika itu, Datuk Seri Mohd. Shariff Omar diberikan tanggungjawab merangka kaedah baru supaya proses pemilihan diadakan secara lebih demokrasi dan terkawal.

“Maka dicadangkan bagi setiap penggal baru, jawatankuasa sedia ada mengadakan mesyuarat agung dan mengemukakan senarai 15 calon termasuk dua wanita kepada MAIPP untuk dilantik sebagai ahli jawatankuasa kariah masjid.

“Kaedah inilah yang diguna pakai sehingga sekarang tanpa sebarang pertelingkahan di kalangan ahli kariah,” jelasnya.

Justeru, tidak hairanlah apabila perkataan ‘syukur’ keluar daripada Mohd. Yussof sebaik-baik menerima berita menerusi panggilan telefon bahawa proses pilihan raya masjid ditangguhkan atas titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada Jumaat lalu.Pastinya beliau tidak mahu ‘parah’ yang berlaku ke atas masyarakat Islam di Pulau Pinang sekitar 1980-an berulang

SUMBER:UTUSAN MALAYSIA.


Monday, June 20

PEMUDA PAS PIS PUS DAH KECUT TELOQ.



Apa punya haram jadah puak Pemuda PAS nie penakut rupanya dah kecut teloq takut dekat Perkasa rupanya.MKP ingat garang rupanya dalam hati ada taman.Kenyataan bacul telah dikeluarkan oleh Pemudanya menampakkan betapa pondannya depa cakap macam rimau rupanya kucing berbulu hari-hari mau.


Kenapa takut Perkasa akan ajak bukan islam menyertai perhimpunan bersih.Yang hampa dok dengaq cakap hindu tua kira ok la.Pirah mampus nie nak habaq mai kat hampa yang bodoh dan tak boleh ajaq.


Ambiga bangga berjaya mengetuai melayu yang bodoh bagi menumbangkan sebuah kerajaan yang ditunjangi oleh orang Melayu ISLAM!!!!...Tetapi siapakah AMBIGA yang SEBENAR-BENARnya dan apakah kehebatannya sehingga mampu memukau beribu-ribu PAK JANGGOAT untuk berkhidmat kepadanya!!!!

Daripada Jkuasa Penganjur Bersih 2.0, didapati 4 daripada 15 adalah Melayu. Yang lain nya adalah China India. Jelas bahawa China India mempergunakan orang-orang Melayu untuk mencapai matlamat menakluki dan mengulingkan Kerajaan BN secara kekerasan ala-ala Mesir. Yang akan pecah kepala berdarah ialah sesama Melayu Pas, Melayu Pkr, Melayu Umno dan Melayu Pemerhati. China dan India sunyi sepi dan Hindraf telah menarik diri. 
Betapa bodoh nya orang Melayu sehingga sanggup berketuakan seorang wanita HINDU yang jelas selama ini bukan setakat anti Islam tetapi amat benci sekali akan ISLAM? Namun akhirnya disanjung pula oleh pejuang-pejuang yang mendakwa mereka adalah pejuang ISLAM!!!!


Kemunculan dajal di akhir zaman memang sentiasa ditunggu-tunggu. Dan memang kita pun sekarang ini telah berada di satu episod akhir zaman. Tanda-tanda kecil kiamat sudah kita lihat hampir keseluruhannya, setiap hari. Hanya menanti tanda-tanda besar saja yang belum berlaku. Antaranya dajal.

“….sesungguhnya al-Masikh Dajjal adalah lelaki pendek, hujung tapak kakinya berdekatan sedangkan tumitnya berjauhan, berambut kerinting, bermata sebelah dengan mata yang terhapus.”(Riwayat Abu Daud dalam Kitab Takrijul Misykat).

UMNO ZALIM,SPNB BEBANKAN RAKYAT MISKIN.





Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) akan melaksanakan projek pembinaan 80 unit rumah kelompok di Kampung Manggis dan Kampung Tok Suboh kawasan Parlimen Bukit Mertajam bagi golongan miskin dan berpendapatan rendah pada tahun ini. 

Ketua UMNO Bahagian Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh berkata, daripada jumlah itu, sebanyak 60 rumah akan dibangunkan di Kampung Manggis, manakala 20 rumah di Kampung Tok Suboh dengan harga RM75,000 seunit. 

Bagaimanapun menurutnya, kerajaan akan memberi subsidi kepada golongan sasar itu dengan harga antara RM40,000 hingga RM45,000 seunit tanpa perlu menjelaskan bayaran deposit dan peguam sebelum menduduki rumah berkenaan. 

“Unit Penyelarasan dan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri (JPM) meluluskan peruntukan RM2 juta bagi kerja infrastruktur iaitu pembinaan parit serta jalan di Kampung Manggis dijangka bermula Ogos ini. 

“Manakala kerja infrastruktur di Kampung Tok Suboh sudah dilaksanakan dan SPNB akan melaksanakan projek rumah kelompok di kampung itu sebelum akhir tahun ini,” katanya. 

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Bukit Mertajam kali ke-33, di Dewan Kompleks Perniagaan Peladang PPK Bukit Mertajam, di sini. 

Hadir sama, Pengerusi Jemaah Pengarah PPK Bukit Mertajam, Abdul Wahab Ibrahim. 

Dalam pada itu, Musa yang juga Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Bukit Mertajam, setiap unit mengandungi tiga bilik hanya layak untuk peserta e-kasih, penempatan semula termasuk mereka yang berpendapatan kurang RM1,000. 

Katanya, mereka yang layak memiliki rumah itu hanya perlu menjelaskan RM150 sebulan selepas menduduki rumah itu. 

Sementara itu, dalam perkembangan sama, PPK Bukit Mertajam bakal mewujudkan Pusat Pengumpulan Ladang di pekarangan Pejabat PPK Bukit Mertajam, Jalan Rozhan, di sini, tidak lama lagi bagi membolehkan lebih 300 penternak, peladang dan nelayan sekitar Parlimen Bukit Mertajam memasarkan hasil mereka. 

Musa berkata, perbincangan akan diadakan antara PPK Bukit dengan Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) Pulau Pinang, Kementerian Pertanian dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama).

Ini cukup menakutkan Anwar..



Perhimpuan gerak aman di padang Kelab Sultan Sulaiman dekat Kampung Baru semalam membuktikan apa yang digambarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pengikutnya yang kononnya Perkasa sebuah pertubuhan perkauman dan membenci orang Cina adalah salah kerana orang Cina turut hadir himpunan aman tersebut.

Orang Cina terpanggil untuk bersama Perkasa menentang perhimpunan haram yang akan dibuat oleh Anwar dan pakatan rakyat kerana mereka merasakan Anwar dan pengikutnya telah melampau.

"Mereka merupakan wakil peniaga dan penjaja kecil di sekitar Kuala Lumpur, sekiranya berlaku perhimpunan haram "bersih" bermakna perniagaan mereka akan terjejas teruk pada hari itu. Siapa yang hendak bertanggungjawab atas kerugian mereka pada hari itu? adakah Anwar hendak bertanggungjawab? adakah Mat Sabu hendak bertanggung jawab? siapa nak bertanggung jawab soal mereka lagi.

"Peniaga Cina yang hadir semalam bukanlah bodoh seperti yang Anwar sangkakan, mereka tahu perhimpunan haram itu tidak ada kena mengena dengan SPR, sebaliknya perhimpunan itu dibuat untuk menukarkan isu liwat Anwar, jadi kata mereka, yang bermasalah Anwar seorang, kenapa hendak di heret rakyat bersama dalam masaalah dia.

Sunday, June 19

MALIK KASIM@ITIK LeTAK JAWATAN.



betulkah Malik Kasim akan meletak jawatan berikutan isu panas yang digembar-gemburkan sebelum ini.Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) menggesa Malik Kasim Exco Agama,Perdagangan Dalam Negeri dan hal ehwal pengguna meletakkan jawatan beliau selepas didapati melakukan kesilapan besar dengan membelakangkan Yang diPertuan Agong,Tuanku Mizan Zainal Abidin dalam isu pilihanraya masjid baru-baru ini.


Presidennya,Rahmad Isahak kata malik bukan sahaja membelakangkan Tuanku Mizan Zainal Abidin sebagai ketua agama islam negeri malah beliau juga gagal menilai situasi undang-undang terlebih dahulu sebelum membuat keputusan rasmi bagi Kerajaan Negri sehinggakan melukakan perasaan umat islam.


KMPP menwakili 6500 umat islam pulau pinang menggutuk sekeras-kerasnya tindakan malik itik ini.Malik Itik seharusnya bertangjawab sepenuhnya dalam isu ini serta meminta maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam akibat ketelanjurannya yang telah menyusahkan pelbagai pihak.“Orang Melayu Pulau Pinang tidak memerlukan pemimpin seperti beliau untuk menegakkan syiar Islam,” 


 Malik yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batu Maung sebenarnya tidak layak menjadi pemimpin Melayu dalam Kerajaan Negeri kerana perbuatannya itu memalukan.


Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAIPP) juga tidak boleh sewenang-wenangnya membuat dasar atau polisi secara tergesa-gesa atas tekanan pihak lain terutamanya perkara berkaitan undang-undang sehingga boleh menghilangkan keyakinan umat Islam terhadap institusi berkenaan.

Rahmad berkata, selain memohon maaf kepada orang Islam, Malik juga wajar menghadap Yang di-Pertuan Agong untuk memohon maaf kerana membelakangi Tuanku dalam membuat keputusan mengenai perkara itu.




KARTUN PUN NIK AJIS TAKUT......SAPA HINA ISLAM SEBENARNYA.



Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat semalam mengumumkan keputusannya mengharamkan Utusan Malaysia daripada membuat liputan acara melibatkan beliau dan persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) berkuatkuasa serta merta.

Langkah tersebut sebagai membantah karikatur yang dikatakan menghina Islam berhubung isu rogol dan zina. Nampaknya Nik Aziz mengikut jejak langkah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang turut memulaukan Utusan Malaysia.

Strategi memulaukan media sebagai senjata dan ugutan adalah pemikiran zaman dinosaur. Rasanya tiada lagi mana-mana kerajaan yang memerintah peringkat pusat, negeri atau wilayah di negara lain yang berbuat demikian. Kebebasan media dan hak bersuara seperti yang dijanjikan oleh DAP, PKR dan Pas dalam manifesto PRU, hanya gimik.

Tindakan Mursyidul Am Pas itu kerana beliau sememangnya condong kepada DAP dalam percaturan politiknya.
Cuma Awang hairan mengapa karikatur itu yang disiarkan pada Rabu, 15 Jun dianggap menghina Islam. Sedangkan ia hanya menyindir pemimpin Pas kerana mengambil pendirian yang mengelirukan ekoran kes rakaman video seks ketua pembangkang, Anwar Ibrahim.

MKP  juga tertanya-tanya mengapa karya kartunis aktivis pembangkang, Zunar yang terang-terang menghina Islam tidak pula berani disentuh oleh Nik Aziz. Persoalan lebih besar ialah siapakah sebenarnya yang menghina Islam? Seperti kata Zulkifli, sesungguhnya banyak tindak-tanduk Pas yang menghina dan menggugat umat Islam.

Pada Awang dan ramai lagi umat Islam di negara ini, kenyataan Nik Aziz sendiri banyak menghina dan memalukan Islam. Buatlah kajian ilmiah, pasti mudah membuat rumusan. Jika disenaraikan cukup banyak. Antaranya menyokong kalimah Allah digunakan oleh bukan Islam, mendakwa tuhan boleh mencarut, menjanjikan syurga kepada sesiapa yang undi Pas, pernah menuduh orang UMNO kafir, wanita cantik tidak boleh keluar bekerja dan banyak lagi yang bercanggah dengan ajaran Islam sebenar.

Itu belum menyentuh tentang pendirian beliau yang menolak permuafakatan sesama parti Islam tetapi menjulang DAP yang menentang penubuhan negara Islam.

Lebih banyak kecelaruan dicetuskan oleh Nik Aziz berbanding individu lain termasuk Ayah Pin, yang sedang diburu oleh pihak berkuasa. Angkara siapakah yang menampakkan Islam tidak ubah seperti kartun?

VIDEO PENDEDAHAN;kALPAL SINGH TAHU ANUWAR KAKI LIWAT.




Pendedahan Zulkifli Nordin mengenai Karpal singh yang tahu bahawasanya Anuar Al-Juburi kaki liwat.Karpal pernah menyuruh Anuwar bertaubat serta insaf.DAP dan Karpal telah mempergunakan Anuwar hanya untuk mencapai matlamat untuk berkuasa di Malaysia.

Saturday, June 18

‘Pokok senyum’ rezeki si penoreh





Bagaikan tidak percaya, tetapi itulah kenyataannya apabila wartawan Sinar Harian sendiri berkesempatan melihat sendiri pohon getah yang mempunyai wajah seakan manusia di kawasan tanaman getah di Kampung Kota Mengkuang, Wang Tepus. 

Biarpun kawasan itu terletak lebih 200 meter dari kaki bukit dengan ketinggian yang agak curam, namun bagi melihat kebenaran yang digambarkan si penoreh yang mengusahakan tanaman getah itu, wartawan Sinar Harian tekad mendaki bersama penduduk kampung itu. 

Mengambil masa kira-kira setengah jam untuk sampai ke kawasan yang dimaksudkan, akhirnya berjaya melihat sendiri sebatang pokok getah yang mempunyai wajah seakan manusia itu. 

Ternyata pokok getah yang digelar ‘pokok senyum’ oleh penoreh, Zulkefly Baharom, 50, dan isterinya, Ruziah Mohd Salleh, 49, memang benar. 

Baru menoreh sebulan lalu 

Zulkefly yang juga pesara tentera berkata, sebelum ini kawasan tanaman getah yang mempunyai lebih 100 pokok itu ditinggalkan tanpa ditoreh sejak dua bulan lalu. 

Bagaimanapun, sejak sebulan lalu dia dan isteri mengambil keputusan untuk mengusahakan kebun getah milik bapa saudara mereka itu daripada terus terbiar sebelum ia ditebang dalam masa terdekat bagi tujuan tanaman semula. 

Menurutnya, biarpun sudah masuk sebulan menoreh, namun ia hanya disedari selepas seminggu mereka mengusahakan tanaman itu dan suatu yang tidak dijangka apabila kebetulan pula hasil susu getah yang keluar dari pokok itu juga lebih banyak dari yang lain. 

Malah satu daripada 100 pokok yang diusahakan oleh pasangan suami isteri itu sebagai kerja sampingan sejak pertengahan Mei lalu membawa rezeki kepada mereka sekeluarga apabila ia mengeluarkan hasil susu getah yang banyak. 

Menceritakan kembali bagaimana mereka boleh menyedari wajah seakan manusia di pokok itu, Ruziah berkata, selepas seminggu mula menoreh di situ, dia tersedar dengan kewujudan pokok senyum itu apabila terpandang ke arah pokok itu dengan lebih teliti. 

Menurutnya, jika sebelum ini dia dan suami hanya menoreh tanpa sempat membelek-belek pokok itu, namun kebetulan pada masa itu terdetik untuk mendongak sehingga ke atas pokok itu. 

“Terkejut saya apabila tiba-tiba ternampak ada satu wajah seakan manusia pada batang pokok getah yang sedang ditoreh lalu saya menjerit memanggil suami untuk melihatnya,” katanya. 

Ada bentuk mata,hidung, mulut 

Zulkefly berkata, sebelum ini dia tidak pernah melihat pokok yang menyerupai wajah manusia seperti itu malah lengkap dengan bentuk mata, hidung dan mulut. 

Menurutnya, setiap hari pokok getah itu mampu mengeluarkan hampir sekilogram susu getah berbanding hasil pokok yang lain. 

“Kami tidak menyangka hasrat menoreh sebagai kerja sampingan ini benar-benar memberi rezeki lebih kepada kami tambahan pula harga getah kini mencecah RM6.10 sekilogram,” katanya. 

Sementara itu, Ruziah berkata, kemungkinan bentuk itu wujud kerana dahan pokok yang patah sehingga menjadi mata kayu. 

Namun bagaimanapun katanya, dia tetap bersyukur diberi peluang melihat ciptaan Tuhan yang begitu unik dan memberi rezeki lebih untuk keluarga.

Yusof Haslam, Pekida Berdamai.



Pengarah Urusan Skop Production Sdn Bhd, Datuk Yusof Haslam memohon maaf terhadap filem terbitanya KL Gangster yang telah menyinggung perasaaan sebuah pertubuhan Pekida.
Menurut Yusof, bagi menjernihkan keadaan dan mencari pendamaian dia dengan rendah diri memohon maaf atas kontroversi yang berlaku.
"Kalau filem KL Gangster menyinggung perasaan pihak Pekida, saya menyusun 10 jari memohon maaf bagi menjernihkan keadaan.
"Demi Allah, pihak kami tidak mempunyai niat walau sebesar kuman untuk menyinggung perasaan mana-mana pihak, kontroversi yang berlaku mungkin salah faham dan terlepas pandang," katanya selepas mengadakanpertemuan dengan Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) pada Majlis Kesyukuran dan Musyawarah di Restoran Haslam.
Majlis terserbut turut dihadiri Pengerusi Pekida Wilayah Persekutuan Putrajaya dan Labuan, Datuk Roslan Dahaman dan penerbit filem, David Teoh.
Majlis musyawarah itu diadakan bagi menjernihkan isu filem KL Gangsterdan Kongsi telah menggunakan gelaran yang sinonim dengan Pekida seperti Ayahanda, Abang Long dan Abang Kawasan.
Tambah Yusof, pihaknya akan lebih berhati-hati dalam menerbitkan filem akan datang terutamanya sekuel KL Gangster tidak lama lagi dan akan memastikan isu sama tidak timbul.
“Saya akan membuat pemantauan lebih teliti terhadap filem arahan anak saya (Shamsul ) selepas ini dan lebih penting kami akan menyampaikan mesej yang baik kepada masyarakat,” katanya.

SEBARKAN:VIDEO KETERANGAN PENUH ISU PILIHANRAYA MASJID PULAU MUTIARA.

Di bawah adalah video keterangan lengkap Datuk Zainal Abidin Osman, Pengerusi UMNO Negeri Pulau Pinang tentang isu 'pilihanraya masjid' yang telah dibatalkan di Pulau Pinang. 

Sila tonton:-

BERSIH 2.0 - 1AGENDA dakwa Media Asing dapat Keuntungan.


Penganjuran BERSIH 2.0 adalah bagi memastikan Negara mendapat persepsi buruk di kalangan Negara luar. Demikian kata Yang Di Pertua 1Agenda, Zul Azhar bin Cha mengenai ulasan beliau terhadap objektif utama penganjuran Perhimpunan tersebut.
 
Beliau turut mendakwa beberapa Pemimpin Pakatan diketuai Dato' Seri Anwar Ibrahim telah menghubungi beberapa Media Asing untuk membuat liputan khas Perhimpunan BERSIH 2.0.
 
Ini jelas membuktikan Pembangkang cuba menggambarkan kepada pihak luar bahawa terdapat ketidakstabilan yang berlaku dan akan mendatangkan kesan negatif terhadap ekonomi dan politik Negara.
 
Beliau berkata demikian dalam Sidang Akhbar Penubuhan NGO 1Agenda yang berfungsi dalam memantau info-info di dalam Media Maya yang berbentuk hasutan dan boleh menjejaskan perpaduan di kalangan masyarakat secara amnya.
 
Pihak 1Agenda juga telah membuat laporan polis mengenai penyebaran secara agresif Perhimpunan BERSIH 2.0 melalui Media Sosial Facebook dan Twitter.
 
Menurut Exco Perundangan dan Sosial 1Agenda Wan Mohd Shahir,  Perhimpunan BERSIH 2.0 nyata tidak releven dan menutup ruang demokrasi sebenar yang menjadi penentu keputusan Pilihanraya. Beliau juga mengambil contoh keputusan PRU 12 yang membuktikan sistem demokrasi di Malaysia jelas terserlah dengan kejayaan Pakatan Rakyat menawan 5 Negeri.
 
1Agenda merupakan sebuah NGO yang meletakkan visi menjadikan media sosial sebagai saluran yang berkemampuan untuk menggerak Negara ke arah mencapai Wawasan 2020. 

Friday, June 17

MALIK ITIK@GUAN ENG BAGAI CACING KEPANASAN.


Alhamdulilah semua telah selesai dan muktamad pasti selepas ini Malik itik serta ketua Menteri paling malang dalam sejarah Pulau Mutiara mengelupur selepas apa yang dirancang tidak menjadi.Yang menjadi persoalan sekarang berapakah peruntukkan bagi menjalankan pilihanraya masjid ini??????????Kemanakah wang tersebut pergi dan yang lebih memalukan lagi Malik itik dok kata pilihanraya  ini mengikut undang-undang yang telah digubal oleh mereka.mana nak letak muka lepas ni.
Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin selaku Ketua Agama Islam Negeri Pulau Pinang, hari ini menitahkan agar pemilihan jawatan kuasa kariah masjid sesi 2012-2013 dibatalkan.
Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), Ellias Zakria telah mengesahkan perkara ini.
Sementara itu, Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman ketika dihubungi UMNO-Online, melahirkan rasa syukur meratap sembah menjunjung kasih di atas titah yang di-Pertuan Agong tersebut.
Titah Tuanku itu katanya, tepat pada masanya dan sangat wajar demi memelihara perpaduan dan kemuafakatan umat Islam di Pulau Pinang.
“Umat Islam di Pulau Pinang melahirkan rasa syukur kerana titah Tuanku itu sekaligus menamatkan situasi panas yang berlaku sejak beberapa minggu ini. Titah tersebut melambangkan keprihatinan dan sikap ambil berat Tuanku terhadap kesejahteraan umat Islam.
“Saya juga melihat titah ini adalah sebagai satu isyarat kepada MAIIP agar hal-hal yang berkaitan dengan keagamaan haruslah dirujuk terlebih dahulu kepada Yang di-Pertuan Agong,” ujarnya.
Beliau yang juga merupakan Ketua UMNO Bahagian Pulau Pinang berkata, titah Tuanku ini sekaligus menghancurkan hasrat DAP yang mahu melihat umat Islam berpecah belah.
“Serangan halus DAP ini ternyata gagal. DAP harus mengambil ini sebagai satu pengajaran agar jangan cuba untuk membuat keputusan sendiri berkenaan institusi keagamaan di negara ini.
“DAP harus sedar bahawa Islam adalah agama rasmi negara ini dan bukan sewenang-wenangnya untuk DAP mengganggu gugat kemakmuran umat Islam,” ujarnya lagi.
Sebelum ini, Kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah pimpinan DAP telah mengarahkan agar jawatan kuasa kariah masjid dijalankan melalui pilihan raya masjid.
Perkara ini telah mencetuskan rasa tidak puas hati umat Islam Negara ini berikutan ianya dilihat bakal memecah belahkan umat Islam terutamanya di negeri tersebut.
Senarai calon yang telah dikeluarkan secara berperingkat juga dilihat sebagai berat sebelah apabila kariah yang mempunyai kaitan dengan UMNO disingkirkan tanpa sebarang alasan kukuh.-MediaUMNO

MALIK ITIK LANGGAR ARAHAN YANG DIPERTUAN AGONG.



Malik Itik telah melanggar apa yang belum diputuskan oleh Duli Yang maha Mulia Agong.Sepatutnya Apa yang telah diberitahu akan ada perbincangan hari ini sama ada memutuskan sama ada pilihanraya ini akan diperkenankan atau pun tidak?


Seramai 4,485 calon telah menawarkan diri untuk mengisi 4,530 jawatan di 151 masjid daripada 200 masjid.Melihat daripada angka jawatan dan calon sudah pasti semua layak dan jumlah kekosongan jugak ada sudah pasti ada yang membantah sebanyak 34 masjid masjid membantah 
pilihanraya ini.tahniah kepada yang membantah MKP ucapkan.8 buah masjid tidak menghantar borang pencalonan dan itu adalah tindakan paling bijak tidak menyokong tindakan bodoh lembu yang dicucuk hidung oleh DAP.


Kaedah pemilihan itu terkandung dalam notis Tatacara Pemilihan Jawatankuasa Kariah Masjid Pulau Pinang 2012-2013 yang diedarkan kepada kira-kira 4,000 jawatankuasa masjid seluruh negeri ini, baru-baru ini.

Mengikut tatacara tersebut, jawatan kuasa masjid diarah menjalankan mesyuarat agung khas antara 1 hingga 7 Jun 2011 dan mengedarkan borang-borang pencalonan termasuk bagi jawatan Pengerusi, Timbalan Pengerusi, Bendahari, Setiausaha serta Ahli Jawatankuasa (AJK) Wanita.

Bagaimanapun, setiap nama calon yang dikemukakan akan ditapis terlebih dahulu oleh sebuah Jawatan kuasa Khas MAIPP yang berhak menerima atau menolak mana-mana pencalonan yang dianggap tidak layak.

Setiap calon yang bertanding kemudiannya diberi tempoh seminggu untuk ‘berkempen’ iaitu antara 10 hingga 17 Jun sebelum hari pengundian bermula 18 Jun yang akan dihadiri wakil MAIPP.




PEMUDA UMNO NAK DEMO BERSIH JUGAK.



Mesyuarat Exco Pemuda Umno semalam SEBULAT SUARA memutuskan akan mengadakan perhimpunan bagi menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 9 Julai ini bagi menzahirkan sokongan terhadap sistem demokrasi sedia ada serta usaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memperberbaiki lagi sistem pilihan raya yang ada pada hari ini.


APA KURANG DENGAQ Pemuda pun nak demo jugak apa kata MKP pun jugak nak join sekaki,itu pun jika diberi peluang la.Nampaknya pemuda telah membuat satu keputusan yang cukup-cukup tepat.Apa kata kita Pemuda Umno pakai baju warna biru jika merah nampak macam baju kuning dan merah macam kat siam la pulak,warna biru adalah terbaik pada pandangan MKP la.


Cadangan Pergerakan Pemuda dari zon utara (Perlis , Kedah, P.Pinang dan Perak)

Peserta dari Perlis berlepas dari Kangar dan peserta dari Kedah bergerak menuju ke R&R Gurun. Bertemu di sana dan konvoi ke Plaza Tol Juru. Di Plaza Tol Juru peserta dari P.Pinang telah siap menunggu kemudian konvoi bersama dengan peserta Perlis dan P.Pinang menuju ke pick stop seterusnya di R&R Sungai Perak.
Di sana peserta dari Perak dan mungkin dari Jeli atau Tanah Merah Kelantan telah siap sedia menunggu, kemudian teruskan konvoi ke pick stop seterusnya di Tapah. Peserta dari Perak telah siap sedia di sana kemudian bergerak ke pick stop seterusnya di Rawang atau Sg Buloh dan bertemu peserta dari Tanjung Malim dan Hulu Selangor dan terus ke KL. 


Adakah ini akan menemplak tomahan dari sesetengah pihak bahawa Pemuda telah hilang aura untuk melawan.Jika diberi kesempatan MKP menawarkan diri sebagai blog yang memperhebahkan apa yang berlaku dari Utara semenanjung dari permulaan perjalanan hingga keakhirnya.

POLIS GAGAL ANUAR MENGAKU ITU DIRINYA.



RAJA Drama atau Papa jahat serta video taubat maksiat.Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan kredibiliti polis yang gagal melaksanakan tugas berhubung penyebaran video seks yang didakwa membabitkan dirinya yang dipersoalkan ialah  siapakah pelaku didalam video tersebut.Adakah anuwar bersedia mengangkat sumpah bahawa bukan beliau didalam video tersebut.Pastinya tidak dok ceramah merata malaya dok kata semua tue fitnah.
Beliau berkata, tindakan berdiam diri polis secara tidak langsung menggambarkan bahawa wujud arahan daripada 'pihak atasan' bagimelindungi trio 'Datuk T' yang membuat tayangan serta menyimpan rakaman video aksi seks tersebut.
"Apa yang saya tahu sekarang polis masih bagi perlindungan kepada mereka.Inilah satu-satunya negara di mana video seks boleh diedar di seluruh negara dan polis tak tahu nak buat apa.Apa punya pakar putaq belit polis masih lagi menyiasat apa yang didakwa oleh beliau.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai isu video seks berkenaan yang dilihat 'sejuk' ekoran tiada perkembangan terbaru berhubung isu berkenaan.
"Sebab itu saya katanya perkara ini ada arahan pihak atas iaitu Umno.Trio 'Datuk T' ini hanya perkakas kepada Umno," katanya.
Bagaimanapun Anwar mengelak ketika diajukan soalan sama ada beliau mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap trio 'Datuk T'.
"Kita tungggu tindakan polis, saya sudah buat laporan polis," katanya.
Mac lalu, trio 'Datuk T' iaitu bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik; ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan bekas Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), DatukShuib Lazim mengaku bahawa mereka adalah dalang di sebalik pendedahanvideo seks terbabit.

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive