Saturday, June 2

Rahsia Ayahanda Tun Mahadir Tetap Dihormati?


Adalah rahsia umum bahawa bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir tidak menyenangi Datuk Johari Baharom, Ketua UMNO Bahagian Kubang Pasu yang telah menyebabkan kegagalannya untuk mewakili UMNO bahagian itu ke Perhimpunan Agung UMNO 2006.

Namun kenyataan beliau di Kedah baru-baru ini membuktikan bahawa Mahathir tidak menyimpan dendam, mementingkan perasaan atau sentimennya demi pemulihan UMNO dan kuasa BN menerusi Pilihan Raya Umum Ke-13 kelak.

Mengulas tentang ketidakhadiran Johari dalam pertemuannya dengan penyokong UMNO di Kedah baru-baru ini, Mahathir berkata: "Johari tidak begitu suka saya, saya juga tidak begitu suka dia, tetapi sekiranya dia dipilih untuk bertanding dalam pilihan raya kelak, saya tetap akan mengundinya."

Kenyataan ini merupakan mesej Mahathir kepada seluruh orang Melayu terutamanya ahli UMNO supaya mengambil sikap yang sama apabila parti telah membuat keputusan mengenai calon yang bertanding di kawasan mereka, sama ada mereka suka atau tidak.

Soal calon itu bukan Ketua Bahagian UMNO atau bukan pilihan UMNO setempat tidak lagi boleh dipersoalkan sebaliknya keyakinan sepenuhnya mesti ada di kalangan pengundi di sesuatu kawasan di peringkat negeri atau Parlimen bahawa calon yang diletakkan adalah calon terbaik yang ditentukan oleh Presiden Parti UMNO.

Parti tentulah telah membuat keputusan berasaskan kajian dan fakta dari semua aspek yang telah diselidiki dan dipertimbangkan dengan sebaik-baiknya dan tidak sahaja berdasarkan kepada populariti seorang calon di kalangan bahagian, ahli parti atau ukuran sesuatu pihak sahaja.

Yang menentukan kemenangan seseorang calon bukan hanya ahli parti tetapi orang ramai di atas pagar.

Sikap yang mesti diambil oleh pengundi dari UMNO ialah jika ada sesaorang yang mahu mencabar pemilihan calon yang telah diputuskan oleh parti maka anggaplah dia sebagai pengkhianat kepada parti, bangsa dan negara.

Jika parti boleh membuat keputusan untuk memberikan sokongan berasaskan parti dan bukan kepada calon, maka pastinya calon yang tidak dianggap boleh menang akan menang. Orang ramai juga mestilah memahami mesej Tun Dr. Mahathir.

Dalam hal ini kita boleh mengambil contoh kemenangan calon pembangkang yang tidak pun mempunyai akar umbi di sesuatu kawasan malah bukan orang tempatan tetapi telah diberikan kemenangan oleh rakyat dalam pilihan raya umum 2008.

Ini terbukti dengan kemenangan beberapa calon Pas dari luar tetapi boleh menang di Kelantan dan yang lebih jelas Lim Guan Eng dari Melaka boleh menang bertanding di Pulau Pinang.

Jika ada sikap kepartian orang Melayu dan UMNO maka pastinya percubaan untuk menggunting dalam lipatan atau calon tidak terpilih yang mencabar calon pilihan raya parti akan dapat dikalahkan dan setiap calon yang diletakkan sebagai berpotensi menang akan pasti menang.

Jika orang Melayu hendak mengembalikan kuasa Melayu maka mereka mestilah menentukan untuk memilih parti dan bukan calon dalam pilihan raya umum kali ini.

Sikap ini pastinya akan dapat menggulingkan kerajaan Pas di Kedah yang bukan sahaja telah membawa banyak kesusahan kepada orang Melayu tetapi juga bukan Melayu.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive