Thursday, April 4

MB KEDAH JATUH SELEPAS MENGADAP AGONG.......


Kesian MKP tengok menteri besar kedah jatuh tersungkur selepas mengadap YDP Agong bagi mendapatkan perkenaan pembubaran DUN Kedah sebentar tadi. Mungkin ini tandanya kejatuhan PAS kedah.


Baru-baru ini Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak, menyatakan kepada media bahawa dia masih lagi mampu memerintah negeri itu dan tidak perlu digantikan dengan orang lain. Dia mendabik dada dengan menyatakan bahawa dia mentadbir negeri itu dengan profesional.

Selain itu, katanya Kerajaan Pas Kedah tidak perlu berhutang dengan Kerajaan Pusat untuk membayar gaji kakitangan awam di bawah Kerajaan Negeri itu. Pendeka kata, dia sememangnya hebat, walaupun akhirnya dalam sidang media itu dia meminta “simpati” dari rakyat memandangkan dia baru saja sepenggal memerintah Kedah.

Dia membuat kenyataan itu apabila Datuk Mukhriz memintanya mempertimbangkan supaya meletak jawatan sebagai Menteri Besar dan menyerahkannya kepada Datuk Ir. Amiruddin Hamzah. Desakan itu dibuat memandangkan status kesihatannya yang sering terjejas sejak kebelakangan ini.

Selain itu, bekas Mufti Perlis yang selalu cuba mencari publisiti, Dr. Asri, yang dilihat seolah-olah condong kepada pro-liberal, memerli Azizan Razak menyatakan bahawa tiada sebarang perubahan untuk memartabatkan Islam di Kedah berbanding dengan apa yang berlaku di Kelantan.

Pertamanya, pada pandangan saya, cara Azizan Razak menjawab desakan Mukhriz itu menunjukkan bahawa dia tidak profesional. Mukhriz meminta dia meletak jawatan kerana di tidak sihat dan bukannya menuduh Azizan sebagai tidak profesional atau sebaliknya. Orang lain ambil berat mengenai kesihatannya, dia pula nak melenting. Profesionalkah begitu?

Keduanya, Azizan menyatakan dia tidak berhutang dengan Kerajaan Pusat untuk membayar gaji kakitangan awam negeri Kedah. Memang benar. Namun, apa yang dimaklumkan kepada saya, Azizan telah menyalahgunakan wang yang diberikan oleh Kerajaan Pusat kepada Kerajaan Negeri sebanyak RM150 juta setahun yang sepatutnya digunakan untuk memperbaiki jalan persekutuan di negeri itu.

Namun, dikhabarkan sebahagian besar wang tersebut telah digunakan untuk membayar gaji para kakitangan awam negeri itu. Perkara ini sememangnya diketahui oleh ADUN-ADUN Barisan Nasional tentang bagaimana Kerajaan Pas Kedah itu membuat “rolling” duit peruntukan jalan tersebut. Pengerusi Perhubungan UMNO yang juga ADUN Bakar Bata, Datuk Bahshah Hanipah, pernah mengutarakan persoalan “kehilangan” duit peruntukan dari Kerajaan Pusat itu.

Namun, Kerajaan Pas Kedah berdolak dalik dalam memberi jawapan dan memberitahu bahawa wang tersebut masih ada. Namun sampai sekarang, Kerajaan pimpinan Azizan Razak masih gagal membuktikan bahawa wang tersebut masih ada di dalam akaun Kerajaan Negeri. Apakah ini yang dikatakan “profesional” oleh Azizan?

Ketiganya, saya kurang bersetuju dengan kenyataan Dr. Asri itu. Memang benar Azizan tidak buat apa-apa yang memartabatkan Islam di Kedah. Namun, Nik Aziz, meskipun sudah berpuluh-puluh tahun mentadbir Kelantan, hanya sebuah masjid saja yang mampu dibinanya. Sedangkan rumah ibadat agama lain dan patung-patung berhala menjadi keutamaaan Kerajaan pimpinan Tok Guru itu.

Apa yang Tok Guru buat di Kelantan untuk memartabatkan Islam hanyalah menaikkan papan tanda yang memaparkan aurat muslim dan muslimah, serta larangan membuat maksiat di negeri Cik Siti Wan Kembang itu. Malangnya, meskipun sudah berpuluh tahun dasar papan tanda itu dilaksanakan, aurat muslim dan muslimah di negeri Kelantan masih lagi terdedah di sana sini.

Malah, statistik yang dikeluarkan oleh Majlis Aids Malaysia baru-baru ini membuktikan Nik Aziz gagal membendung gejala maksiat melalui papan tandanya. Kelantan masih lagi menjuarai carta penghidap HIV di negara ini untuk tiga tahun berturut-turut, hatrik! Justeru itu, bolehkah kita katakan bahawa Nik Aziz melakukan sesuatu yang memartabatkan Islam di Kelantan berbanding Kedah?

Saya melihat, apa jua dasar yang dilaksanakan oleh Pas sama ada di Kedah atau Kelantan, adalah sangat kurang keberkesanannya. Dasar memang dilaksanakan, namun tidak mendatangkan sebarang hasil. Ini membuktikan ketidakcekapan Pas dalam pentadbiran secara menyeluruh.

Jika tumpu pada ekonomi, sosialnya akan tercicir. Jika tumpu pula pada sosial, ekonominya jatuh merudum. Dan jika ditumpu pula pada spiritual, makin teruk pula moral dan akhlak mereka. Jika tidak, takkanlah rumah pelacuran yang kurang 1 kilometer dari Pejabat Menteri Besar Kelantan pun Nik Aziz boleh tak tahu!

Justeru itu, Azizan tidak perlulah meminta simpati dari rakyat untuk mengasihaninya. Jika tidak mampu tadbir, mengaku sajalah dan berilah kuasa tersebut untuk ditadbir orang lain. Kalau jatuh tersungkur nanti siapa yang malu? Azizan mahu surat khabar melaporkan berita dimuka depan “Menteri Besar Kedah jatuh tersungkur dalam selut”? Bukan apa, UMNO sebenarnya “tak sanggup” Azizan Razak dimalukan sebegitu…




4 comments:

Anonymous said...


betul ke?

Anonymous said...

mb kedah sakit lutut.
dia kuat melancap.
sebab itu dia jatuh macam tumbangnya pokok balak yang ditipunya

Anonymous said...

Petanda yang tidak mungkin dapat dilupakan oleh rakyat Kedah...

Anonymous said...

Dah tua dia tak melanchap la ngok...dia muda dulu laen la...

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive