Tuesday, December 27

Boneka UMNO,Proksi Anwar dan Boneka Dap


Kata Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang suka dengan idea kerajaan perpaduan hanyalah boneka UMNO. Jika benar itu kenyataan beliau, maka hari ini dalam parti Pas boleh dikatakan terdapat sekurang-kurangnya tiga golongan, iaitu Boneka UMNO, ada Proksi Anwar dan Kuda DAP.


Boneka UMNO, seperti kata Nik Aziz, menyukai idea Kerajaan Perpaduan dan menyokong usaha muzakarah atau muqabalah dengan UMNO dan BN.

Proksi Anwar pula dikatakan menentang Kerajaan Perpaduan dan difahamkan mendesak agar Pas menolak agenda perpaduan dan menghentikan muzakarah dengan UMNO.

Bagi kumpulan Proksi Anwar, dikatakan mereka lebih suka Pas bersatu padu dengan DAP dan PKR yang membawa idealogi sekularisme dan sosialisme daripada bermuzakarah dengan UMNO yang berjuang untuk memartabatkan agama, bangsa dan negara.

Proksi Anwar juga dikatakan percaya dengan harapan bahawa Pas akan menggantikan UMNO dan akan menjadi parti tunjang dan paling dominan dalam kerajaan Pakatan Rakyat.

Pada waktu yang sama, proksi Anwar dikatakan juga yakin bahawa Pakatan Rakyat perlu diketuai oleh Anwar dan Anwar akan diberi laluan untuk menjadi Perdana Menteri kerajaan yang baru pada Pilihan Raya ke-13.

Sedangkan Kuda DAP, juga dikatakan menolak Kerajaan Perpaduan dan dilihat seolah-olah membawa aliran sekularisme apabila mempromosi kenyataan bahawa tidak ada di dalam mana-mana transkrip, manifesto dan perlembagaan Pas yang menyatakan bahawa Pas akan menegakkan negara Islam dan undang-undang Islam.

Jika itu pemikiran Kuda DAP, maka tidak hairanlah, semasa Kuda Pas berkuasa, agenda Islam tidak berkembang dan agenda Melayu terus terpinggir di negeri tersebut. Kemungkinan besar, itu menjadi punca qada' dan qadar Allah SWT menarik semula kuasa yang diterima.

Pada waktu yang sama, Kuda DAP ini juga dikatakan tidak faham akan syariat tentang mogok lapar selama 72 jam dan puasa sunat hari Selasa, Rabu dan Khamis.

Kuda DAP mungkin tidak memahami bahawa dalam amalan mogok lapar, pengamalnya tidak boleh makan mengikut tempoh yang ditetapkan, iaitu 72 jam. Sedangkan jika berpuasa, diwajibkan berbuka dan disunatkan berbuka awal pada ketika matahari terbenam di ufuk barat.

Nampaknya seolah-olah Kuda DAP lupa bagaimana hendak bersolat hajat untuk meminta sesuatu kepada Allah SWT. Mereka juga tidak mengerti bahawa puasa sunat adalah ibadah seseorang dengan Penciptanya, bukan atas niat untuk menunjuk-nunjuk.

Di antara tiga kelompok Pas; yang pertama sukakan perpaduan; yang kedua menolak perpaduan dan overconfident bahawa Pas akan menjadi parti paling dominan dalam kerajaan baru atau dalam kata lain akan memenangi paling banyak kerusi dalam pilihan raya ke-13; dan yang ketiga, keliru antara ajaran Islam dengan ajaran ustaz Nga.

Apakah tindakan Nik Aziz menolak golongan pertama dibuat atas kebenaran Islam atau atas kehendak nafsu?

Jika ia dibuat atas kehendak nafsu maka tidak hairanlah jika Nik Aziz perlu berdoa, memohon ampun dan bertaubat nasuha di atas kesilapan ijtihad dan dosa seperti yang pernah dilakukan sebelum ini.

Jelasnya Nik Abduh sendiri tidak yakin dengan nasihat penasihat bapanya. Wallahua'alam. Lu pikirlah sendiri!

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive