Tuesday, December 20

Adam Adli Akhirnya?

Melihat kepada mahasiswa yang menjadi perbualan hangat masa kini Adam Adli.Mahasiswa kebanyakkannya menolak dan ada yang menyokong tindakan yang dilakukan oleh beliau.Natijahnya amat besar kepada semua mahasiswa.Di ibaratkan seekor kerbau terpalit selut akhirnya semua terpalit sama.

Buat pengetahuan mereka yang hadir demontrasi aman di UPSI pagi tadi bukan hanya Pemuda UMNO, tetapi turut disertai rakyat tempatan Tanjong Malim yang berbilang kaum dari pelbagai latarbelakang dan berbagai usia. Mereka merasa sungguh terkejut dengan sikap biadap seorang pelajar yang menuntut di UPSI, sebuah institusi yang namanya begitu harum dan telah melahirkan begitu ramai pendidik anak bangsa.

Biarpun bilangan yang hadir sekitar 200 orang (bukan 50 seperti yang didakwa), tetapi mereka ini warga Tanjong Malim yang begitu sayangkan nama baik UPSI, dan tidak pernah terlintas difikiran mereka bahawa di dalamnya ada seorang pelajar yang bersikap begitu buruk sehingga sanggup menurunkan bendera wajah Perdana Menteri di 'rumah' UMNO - PWTC.

Pelajar yang bersikap buruk seperti Adam Adli ini hanya segelintir di dalam UPSI. Majoriti yang lain masih tahu matlamat asal mereka menuntut di menara gading itu. Bak kata pemimpin Majlis Hal Ehwal Pelajar (MPP) yang hadir menemani Naib Censelor tadi, "jangan sebab nila setitik, rosak susu sebelanga". Nila setitik ini masih boleh disudu dan dikeluarkan daripada belanga supaya susu tidak menjadi rosak. Malahan susu ini bakal menghilangkan dahaga ilmu anak bangsa generasi akan datang. Janganlah beri anak bangsa kita minum susu yang telah rosak.

Adam Adli ini ibarat susu yang sudah rosak. Dari cara percakapannya yang angkuh dan enggan memohon maaf kepada Perdana Menteri itu sudah jelas menunjukkan kerendahan moral dan kebiadabannya. Maka menjadi tanggungjawab UPSI untuk mengambil tindakan sewajarnya mengeluarkan susu yang rosak ini. Gunakanlah AUKU yang masih boleh digunapakai, dan janganlah tunduk dengan ancaman segelintir kecil mahasiswa picisan ini. Tindakan tegas UPSI bukan sahaja akan melegakan hati majoriti rakyat, malahan hati pelajar UPSI yang lain.

Adam Adli dan kumpulannya bukanlah nak perjuangkan sangat isu kebebasan kampus, tapi lebih kepada memperjuangkan agenda parti pembangkang, PKR, PAS, DAP. Isi dan cara bercakap pun sudah jelas. Nak buat mini revolusi jika Adam Adli diambil tindakan? Kita nak tenguk macamana mini revolusi tu. UPSI jangan tunduk kepada sikap segelintir pelajar yang dah songsang matlamat ini. Majoriti mahasiswa masih bersama aspirasi kerajaan, hati mereka inilah yang perlu dijaga dan merekalah yang perlu dihormati.

Laporan selanjutnya tunggu selepas ini.Apa yang sedang berlaku di Pulau Pinang.

1 comment:

k|sa_fabs said...

Sian nengok post ko ni xde org komen.. Bosan dowh cite ko ni

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive