Thursday, December 22

Mahasiswa @MUHAMMAD AIMAN CABAR ADAM ADLI, SAIFUDDIN & SMM!



Apabila mahasiswa menjadi kader parti-parti politik tertentu, dibimbangi mereka akan membawa acuan politik luar. Janganlah membawa aspirasi politik seperti mana seorang calon MPP yang diberitakan diculik, sedangkan itu taktik politik luaran yang disuapkan bagi menarik simpati demi memenangi kerusi di kampus.

Sepatutnya mahasiswa berjiwa besar dengan melontarkan politik merit dan bukannya politik 'copycat'. Politik merit ini berkisar misalnya memberi justifikasi kenapa 'saya patut menjadi pemimpin dan suara kepada mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang mewakili lebih 170,000 mahasiswa', memperincikan apa yang hendak ditawarkan dan rasionalnya penawaran itu.

Cuba kita kembali ke 'demonstrasi aman' kumpulan mahasiswa propembangkang di PWTC berkenaan yang kononnya 'berjaya' menurunkan bendera Perdana Menteri. Cuba kita mencari-cari di manakah mahasiswa berbangsa Cina atau India dalam foto berkenaan. Saya mungkin silap, tetapi tidak kelihatan mahasiswa berbangsa lain selain Melayu berarak, berdemo menuju ke PWTC kononnya mahu menuntut kebebasan mahasiswa.

Saya mencari-cari jawapan tersebut, lalu saya menghubungi beberapa mahasiswa yang saya kenali. Jawapan mereka senada iaitu kerajaan tidak pernah menyekat mana-mana mahasiswa untuk bersuara, tetapi perlulah melalui landasan yang betul bukan di jalan raya. Saya juga bertanyakan kenapa tiada mahasiswa berbangsa lain selain Melayu. Adakah mahasiswa berbangsa lain sibuk menelaah manakala mahasiswa berbangsa Melayu sibuk berpolitik walhal dari segi CGPA mereka hanya cukup-cukup makan?

Jawapannya memang benar, bangsa lain sibuk bersaing sesama sendiri untuk mendapatkan keputusan yang baik kerana mereka sedar keputusan cemerlang mampu menempatkan diri mereka di kedudukan terbaik bila mereka menghabiskan pelajaran kelak. Lihat saja keputusan peperiksaan mahasiswa Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang hanya mempunyai enrolmen 18,279 mahasiswa dengan mengeluarkan 6,834 graduan setahun dan yang mendapat kelas pertama antara Januari hingga Julai 2010 adalah 217 orang.

Bandingkan dengan UiTM yang mempunyai enrolmen 139,634 mahasiswa, mengeluarkan 35,038 graduan setahun dan hanya 381 graduan mendapat ijazah kelas pertama. Begitu juga dengan USM bertaraf APEX yang mempunyai 27,372 pendaftaran dengan mengeluarkan 7,261 graduan setahun tetapi hanya 97 mendapat kelas pertama. Ini belum lagi kita memperincikan tentang kebolehpasaran mereka.

Pemimpin mahasiswa yang hebat tidak dilahirkan hanya dengan membenarkan mereka menyertai parti politik. Pemimpin yang diperlukan bukan pula hanya untuk bidang politik, tetapi dalam pelbagai bidang yang lain termasuk bidang professional. Mempunyai kesedaran politik, berpolitik dan menyertai parti politik adalah tiga perkara yang berbeza.

Jangan disempitkan skop politik kepada hanya mengenai berpolitik dan menyertai parti politik. Jika hendak ada kemahiran berpolitik, tidak perlu menyertai parti politik. Di dalam pejabat pun kita berpolitik, di kalangan adik-beradik pun ada politiknya. Demikian juga di dalam NGO, ada politiknya.

Jika mahasiswa benar-benar mahu menyumbang kepada negara, mereka perlu jadi lebih bijak dan kreatif. Mahasiswa perlu lebih matang dari segi artikulasi dan substance. Mahasiswa tidak wajar sama sekali meniru kebejatan cara berpolitik ahli-ahli politik di luar kerana mereka adalah ibarat kain putih yang perlu dicorakkan dengan warna-warna yang murni.

Mereka perlu menghidupkan politik baru dan berpolitik secara yang bermaruah. Carilah sebanyak mungkin maklumat sebelum membentuk persepsi dan membuat keputusan. Jangan sampai begitu mudah diperdayakan dan diperalatkan.

Adakah para pemimpin mahasiswa atau mahasiswa sendiri sebelum AUKU dipinda, tidak hebat? Adakah kerana kita tidak masuk politik, kita tidak hebat?

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive