Sunday, December 4

Uniknya Nama Perdana Menteri,Kenapa Ek???????



Maksud dan signifikasi nama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan pembaharuan yang dibawa dalam pentadbirannya.Najib yang membawa makna bijak dan pintar, susur galur nama semua bekas Perdana Menteri membawa makna mengikut susunan proses pembangunan negara.


Tunku Abdul Rahman, sesuai dengan maknanya iaitu hamba yang pemurah telah membawa rahmat kepada masyarakat melalui program pembasmian buta huruf dan kemiskinan.


Tun Abdul Razak (Hussein), bermaksud hamba yang membawa rezeki meneruskan pembangunan negara dengan pembukaan tanah Felda yang memberi limpahan keselesaan kepada rakyat.


Tun Hussein Onn yang digelar 'Bapa Perpaduan' telah meninggalkan warisan yang sangat hebat apabila mewujudkan perpaduan antara penduduk pelbagai etnik, kaum dan agama di negara ini.Sesuai dengan pengertian Hussein iaitu baik.


Tun Dr Mahathir Mohamad yang berjaya membangunkan Malaysia sebagai sebuah tamadun terkenal menerusi idea pembangunan yang dicetuskan, sesuai dengan namanya yang berasal daripada perkataan "Hadhara Yahdhuru Hadhari" yang bermaksud tamadun.


Ketamadunan itu diperhebatkan lagi oleh perdana menteri kelima Tun Abdullah Ahmad Badawi menerusi program pembangunan modal insan sehingga lahirnya anak Melayu pertama memperoleh 19A dan 21A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).


Hari ini perdana menteri kita Datuk Seri Najib, apa maknanya pula, kalau Abdul Rahman membawa rahmat, Abdul Razak membawa rezeki, Hussein membawa kebaikan, Mahathir membawa tamadun, dan Abdullah bangunkan modal insan, Najib pula lebih hebat dan pintar, cukup kena dengan asal perkataan namanya "Najiba Yanjibu Najban Najib" iaitu bijak lagi pintar.


Menjadikan Najib yang juga Presiden Umno sebagai contoh.kebijaksanaan dan kepintaran Perdana Menteri merencana pelbagai strategi dan transformasi terutamanya selepas Umno dan Barisan Nasional (BN) dihempas badai 'tsunami politik' pada 2008 berjaya membuatkan pihak yang sentiasa mencemuh dan mencari keburukan kerajaan terdiam


MatKilau kata: Maksud Nama Anwar Ibrahim Bro Anwar Bin Ibrahim (BABI) AlJuburi pasal suka main jubuq kata mat sabun. 



No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive