Wednesday, September 19

Pakatan Tidak Layak Memerintah Malaysia.


Rata-rata rakyat & pemerhati politik meragui mengenai kesediaan Pakatan Rakyat (PR) untuk memerintah Malaysia jika gabungan itu berjaya untuk merampas Putrajaya pada PRU akan datang. Kerana memang terdapat isu-isu yg masih tidak dapat diselesaikan dan menggugat peluang mereka.



Antaranya, PR masih belum tampil dengan “kabinet bayangan” atau kerajaan menunggu, dan ini telah menyekat kredibiliti mereka. Walaupun mereka mempunyai dasar biasa dalam Buku Jingga ... ketidakupayaan atau keengganan PR untuk membentuk kabinet bayangan ... bermakna mereka tidak dapat menyuarakan serta mengambarkan apa bentuk polisi mereka.

Amalan PR adalah untuk “sentiasa mempunyai jawatankuasa tiga” mewakili parti pakatan pembangkang DAP, PAS, PKR, tetapi apa yg dipersoalkan adalah, siapa paling “berwibawa” untuk bercakap mengenai dasar2 yg dicadangkan, & dikhuatirkan disinilah kemelut permasalahan akan berlaku.

PR telah berjanji untuk menukar pelbagai dasar negara sebagai sebahagian daripada kempen pilihanraya, dengan cadangan baru2 ini termasuk membuat kereta lebih murah, membanteras jenayah dan menangani isu2 wanita, namun tragedi besar akan terjadi di Malaysia jika PR menang dan kemudian gagal sebagai sebuah kerajaan. Itu akan dalam beberapa cara meletakkan kemungkinan bahawa akan ada satu lagi pembangkang dalam pakatan itu.

PR masih perlu menyelesaikan perbezaan ke atas isu2 besar seperti hudud & undang2 Islam. Pengalaman pemimpin pula akan menjadi satu isu lagi. PR juga akan menghadapi “cabaran bekerja dengan penjawat awam” jika mengambil alih kerajaan pusat. Tidak pernah parti2 politik yg mentadbir negara, birokrasi yg memerintah negara. Ini adalah orang-orang yg perlu untuk turut membuat keputusan mereka. Pentadbiran “bukan mengenai parti, tetapi semua orang yg bekerja bersama-sama, jadi PR pasti akan menghadapi masalah besar disini. 

Gabungan Barisan Nasional (BN) telah menjadi satu2nya kerajaan persekutuan di Malaysia sejak negara ini telah dibentuk, sebelum ini menggunakan nama Parti Perikatan. PR yg terdiri daripada parti yg mempunyai ideologi berbeza, juga akan menghadapi pertindihan serta pertentangan ideologi sekiranya memerintah.

1 comment:

Budak Teluk Ensen said...

Di antara Pakatan dan Barisan, Barisan lebih tak layak ...

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive