RAPID

Wednesday, March 6

SIAL : Akhbar Cina Kritik Pasukan Keselamatan Kita : Belum Berperang Sudah Tewas


Terjemahan akhbar Cina.

China Press


Ruangan: kedai kopi orang ramai m/s C19


Tarikh: 3 Mar 2013 (Ahad)


Tajuk: Belum berperang sudah tewas


Penulis: Goh Kean Nam


Akhirnya pihak polis Malaysia ambil tindakan menyerang tentera Sulu.
 
Walaupun tentera Sulu lebih ramai yang mati, tetapi tidak kurangnya 2 orang anggota polis kita juga telah mati dan 3 orang cedera.


Bagi saya, ia telah memalukan kedaulatan negara kita.
 
Yang pertama, sepatutnya sebarang kejadian itu boleh dihindarkan.

 
2 minggu lepas dengan kehadiran ratusan tentera musuh, mereka mendarat tanpa menggunakan sebarang senjata walaupun sebilah pisau kecil, mereka naik ke darat mengikut tiupan angin laut, tanpa sebarang halangan merentas laut dari Filipina masuk tanpa izin ke negeri Sabah, sehingga mereka dapat menguasai sesuatu tempat di Lahad Datu Sabah, pihak polis negara kita dikatakan lambat tahu dan lambat perasan, cuba anda fikirkan, bukankah ini satu berita yang melucukan?


Masalah yang ada sekarang ini, pihak yang berkenaan tetap tidak memberi penjelasan dalam tangani sempadan kepada rakyat, masih lagi memberikan pelbagai alasan, apa yang sering disebut, pihak polis masih dalam keadaan terkawal, kata-kata yang bongkak, tidak langsung pertikaikan kelemahandiri sendiri yang berlaku di sempadan ynag boleh mencurigakan itu.

 
Selain dari itu, cara penggunaan dari segi erti kata strategi, langsung tidak peka dengan keselamatan, langkah-langkah yang tidak cukup tegas dan tangkas.

 
Bukankah begitu?

Malaysia telah ditubuhkan sehingga ke hari ini lebih setengah Abad lamanya, ia juga telah mendapat pengiktirafan bangsa-bangsa bersatu, apabila berhadapan dan tuntutan tentera Sulu yang tidak masuk akal itu serta menjajah tanah kedaulatan Sabah, adakah kita masih beri mereka peluang untuk berbincang?

 
Mahu pengaruh tentera musuh?
 
Adakah langkah bodoh dengan bertanggapan bahawa negeri Sabah adalah lambakan kepada pendatang haram? Tidak mengapa lah jika tambah lagi ratusan pendatang haram untuk diberikan kad pengenalan kewarganegaraan Malaysia untuk simulasikan tentera Sulu?


Sedangkan ia telah diperlambat-lambatkan sehingga ambil masa 2 minggu, bukankah kita telah membuka peluang kepada pihak musuh untuk susun lebih banyak langkah-langkah strategi mereka, dan langkah-langkah untuk tambah lebih banyak lagi peluang perbincangan?

 
Yang paling penting, bukankah kita tidak pelajari contoh dari peperangandengan VietNam dengan tentera Amerika?

 
Walaupun bilangan tentera Sulu yang masuk ke negeri Sabah itu terlalu sedikit yang dikatakan tidak menjolok mata, tetapi mereka adalah tenteratelah terlatih dengan huru hara di Selatan Filipina, mereka memang hebat dari segi ketangkasan dalam strategi peperangan, apabila mereka nampak peluang di depan mata, jika kita terlapas kawalan dalam perang gerila di dalam hutan, anggota polis yang hidup dengan selesa dan dibuai dengankesenangan hidup tidak semestinya mampu mengatasi mereka, dan mampu mempunyai sebarang kelebihan di situ.

 
Selain dari itu, permulaan gerakan itu dianggotai oleh pihak polis dan bukannya dari pihak tentera Malaysia untuk atasi tentera musuh, bukankah ini bermakna kita ambil ringan terhadap tentera musuh?

 
Dahulu semasa Singapura baru sahaja ditubuhkan sebagai sebuah negara, ada sesetengah orang sedang meramalkan, jika Malaysia dan Singapura berperang, kepada rakyat yang ramai dan tanah yang luas seperti di negara kita ini, Singapura lebih memilih cara Israel, menggunakan senjata canggih untuk mendapat kelebihan di situ.

 
Tetapi hari ini, masalah itu tidak semestinya sudah ketinggalan zaman.
 
Kita tidak perlu sebut negara Singapura, walaupun pada satu hari nanti jutaan pendatang tanpa izin di negara ini bergabung melakukan rusuhan dan revolusi, tidak semestinya pihak polis dan pihak tentera dapat atasinya.


Kerana musuh utama mereka bukan pihak lawan, musuh utama mereka adalah pada diri mereka sendiri.

 
Semangat kecintaan negara dalam jiwa mereka, telah lama ditewaskan dengan sogokan penyelewengan dan rasuah.

Sumber : http://ptd-kokak.blogspot.com/2013/03/translation-akhbar-cina-tentera-sulu.html

Kepada waratawan akhbar Cina ini jangan kurang ajar menghina pejuang negara. Kelak akan merana diri .Pemimpin PKR Tian Chua dah lari keluar dari Malaysia jangan pulak lepas ini korang pulak...

Kepada orang Semenanjung yang tak tahu apa-apa tentang sempadan laut di Sabah,MKP kongsikan entri dari blogger Sabah sendiri (http://dkmsabah.blogspot.com/2013/03/sempadan-negara-mudah-dibolosi-ini.html).

5 comments:

Anonymous said...

mengikut kitab suci israel zionis,
"untuk mencapai kemenangan mutlak dan mengolah simpati persetujuan ramai, anda perlu membunuh suatu yg anda sangat sayangi, kemudian bangun menjadi pembela yg agung".

Anonymous said...

setiap langkah dan keputusan yang diambil adalah dijadikan sebagai contoh, maklumlah dunia sedang memerhati.
lagipun malaysia juga terlibat dengan pertubuhan pengaman dan menjadi pihak ke tiga didalam menyelesaikan perang dibeberapa negara.
orang cina hanya pandai berniaga shj. dan mereka ini tiada pendirian untuk mempertahankan negara sebab itu mereka lebih suka bekerja di singapura.

Anonymous said...

Oi bangsa cina haramjadah. Bila negara ini aman lu orang senang cari makan meniaga untung banyak. Sapa jaga ini negara? Melayu jugak. Jangan cuba mau hina orang yang jaga ini negara. Lu orang apa tau? Hidup mau bikin untung duit saja. Lu berambus pigi lain tempat la. Mulut serupa babi yang lu sukak makan.

Anonymous said...

Maki dlm blog buat apa...bakar je rumah mereka....pasti senyap....

Berani ka?

Anonymous said...

Hmmm...dah sah mentaliti cayanunalip ni masih yg dibuang negara dok di selatan siam tu. brani komen tapi boleh kira berapa ekor je yg bersama dalam ATM/PDRM bersama menjaga negara ni. depa tau main mercun je.

sedarlah, kau kat sini pun menumpang je. so buatlah cara menumpang. jaga bahasa tu kalau nak kata pd mereka2 yg menjaga keamanan dan kedaulatan negara ini....


Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive