Wednesday, May 23

KENAPA DEBAT KJ VS RAFIZI TAK BEST?


Ulasan debat malam tadi telah disimpulkan oleh rakan seperjuangan Taiping Mali, Ada benar hujah yang dikemukan dan sikap moderator nampak kurang matang dan berat sebelah kenapa dan mengapa?

Moderator Debat Kj vs Rafizi yang cabar PM untuk berdebat dengan DSAI. Pensyarah Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan, Universiti Islam Antara bangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malik merupakan penyokong tegar pembangkang dan pernah mengkritik Dr Hasan Ali dengan menulis surat terbuka kepada Dr Hasan selepas beliau mengistyharkan diri menentang Pas.

Dr Maszlee sememangnya pakar spin dan malam tadi beliau bertindak biadab dengan mengajak Najib supaya berdebat dengan Anwar.

Malam tadi debat KJ dan Fafizi menyaksikan pengarah strategi PKR membelasah KJ pada 3 minit terakhir penggolongannya. Rafizi bagaimana pun telah tersasar daripada tajuk dengan melontarkan emosi amarah dan dendam yang tak berkesudahan kepada KJ.

Debat malam tadi juga dengan sendirinya telah mendedahkan ketidakupayan Pkr untuk menanggung dana PTPTN sekiranya mereka memerintah. Cara yang mudah ialah dengan menghapus kan dana PTPTN dan menutup kolej-kolej komuniti yang dilabelkan sebagai kolej kedai bertaraf sampah.

Dengan menghapus kan PTPTN maka selesai lah tanggung jawab kerajaan dalam menyediakan dana kepada rakyat berpendapatan rendah. Hanya mereka yang mampu sahaja yang dapat belajar di IPTA dan IPTS.

Berbalik kepada perangai biadap Dr Maszlee yang ingin menjadikan menjadi moderator debat PM dan Anwar sudah tentu telah bersedia dengan senjata sulit untuk memerangkap mangsa dengan soalan-soalan luar jangka.

Najib dan Anwar tak perlu berdebat kerana gelanggang mereka sentiasa terbuka di dewan rakyat. Berbeza dengan debat KJ dan Rafizi, kerana Rafizi bukan lah ahli dewan rakyat dan tidak berpeluang untuk berdebat dengan KJ atau PM.

Debat malam tadi adalah debat yang tidak sempurna dan tidak lengkap. Apakah pihak Sinar Harian terlepas pandang atau sengaja buat-buat dungu.

Sinar Harian perlu menyedia piala dan hadiah wang tunai kepada pendebat yang terbaik.. Malam ini kalau diikutkan KJ yang menjadi pendebat terbaik kerana berjaya mengawal emosi dan tidak terkeluar tajuk.

Rafizi, walaupun beliau merupakan johan debat peringkat sekolah menengah, bijak menggunakan bunga bahasa tetapi pada saat akhir terkantoi juga. TM bukan pakar bahasa untuk menilai mereka dari aspek pemarkahan. Hanya guru-guru bahasa sahaja yang bijak menilai mereka berdua. Sungguh ralat kerana Sinar Harian tidak menyediakan panel juri dan hakim untuk menilai mereka malam ini.

1 comment:

AJAI62 said...

Assalam Bro

Dah kalau Rafizi lembu yang berdebat akan keluarlah suara-suara lembu dan alasan lembu-lembu tak bertuan... Hampas.. Apa pun Siapa yang dah pakai dan pinjam duit PTPTN diingatkan anda wajib bayar semula... tak bayar berdosa besar...

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive