Wednesday, February 1

Pemuda PAS Bacul,Makin Tak Releven.?

Kebaculan idea pemuda PAS semakin hari semakin tumpul. Daripada gerakan orang muda yang boleh diharap untuk menjayakan agenda Pakatan Rakyat, pemuda PAS sudah semakin hilang kewibawaan apabila sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak berpijak di bumi yang nyata.

Reaksi ini adalah lanjutan dari beberapa kenyataan oleh kepimpinan pemuda PAS mengenai negara berhubung dari temubual Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disiarkan The Wall Street Journal pada 26 Januari 2012.

Antara yang mendapat perhatian ialah kenyataan dari Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS disini, Riduan Mohd. Nor yang lantang berkata Israel wajib diperangi.

Ramai tidak faham, apa keperluannya Riduan mengeluarkan kenyataan keras seperti itu? Adakah dengan berkata demikian Riduan dan pemuda PAS akan kelihatan hebat?

kebanyakkan majoriti pemuda PAS perasan diri mereka sehebat pejuang-pejuang Islam zaman dahulu kala. Masing-masing berimpian untuk mati syahid demi mempertahankan Islam, dalam konteks ini negara Palestin yang dizalimi Israel, siapa yang tidak?

Tapi apa ada dengan itu semua kalau masing-masing hanya berani berkokok di tanah air sendiri?

Terimalah hakikat bahawa Israel adalah sebuah negara yang sah dan telah diterima menjadi anggota pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Banyak negara Islam telah mengadakan hubungan dengan Israel seperti Mesir, Turki dan sebagainya, tapi itu tidak sama sekali menghalang negara-negara tersebut dari mengecam Israel kerana tindakan zalimnya ke atas rakyat Palestin.

Seperti yang disebutkan Datuk Seri Anwar dalam temubual dengan TWSJ, soal mengadakan hubungan diplomatik dengan Israel, sehingga ke tahap membuka pejabat kedutaannya disini. selagi Israel tidak menghormati hak-hak rakyat Palestin.

Itu sudah jelas. Sementara soal melindungi keselamatan Israel itu adalah selari dengan konsep Penyelesaian Dua Negara dan Inisiatif Dunia Arab,Jadi tindakan pemuda PAS mengeluarkan kenyataan-kenyataan sedemikian dalam mengulas isu temuramah Anwar dengan TWSJ itu, hanya memburukkan lagi keadaan yang sedia buruk.

Hanya pemuda PAS sahaja yang kelihatan begitu aktif mengulas isu ini walaupun sedar ia adalah perangkap yang dipasang oleh Anwar.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive