Monday, February 13

Tak Sopan Tok Mat Macam Tue?


Anwar pasti marahkan Tok Mat bila buat Cam tue silap hari bulan Pak sheik pasti saman Tok Mat yang pernah membuat kenyataan bahawa Buku Jingga yang diterbitkan oleh Pakatan Pembangkang harus dibakulsampahkan, telah mengotakan kata-katanya.Modal pasaran FELDA Global Ventures Holdings (FGVH) diramal mencecah RM21 billion apabila ia disenaraikan pada Bursa Saham pada 10 Mei tahun ini.FELDA Asset Holdings Company (FAHC) telah ditubuhkan untuk memastikan kepentingan 37% saham milik KPF tidak dijual sewenang-wenangnya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab apabila ia disenaraikan kelak.

Ahli-ahli lembaga pengarah FAHC terdiri daripada wakil JPM, Kementerian Kewangan, FELDA, FGVH dan Koperasi Permodalan FELDA (KPF). Katanya FAHC mempunyai kuasa mengundi tetapi hak ekonomi adalah milik KPF.Proses rundingan sudah 90 peratus siap dan perbincangan terakhir mengenai penerimaan cadangan penyenaraian akan dibawa pada mesyuarat agung KPF pada 22 Mei ini.
Katanya tawaran permulaan awam (IPO) hanya akan diumumkan oleh Perdana Menteri selepas semua proses siap. FGVH telah menyenaraikan dua syarikat antarabangsa sebagai rakan kongsi globalnya tetapi enggan mendedahkan dari negara mana.
photo_4
Ahmad Maslan mengadakan perjumpaan mesra dan menyampaikan taklimat kepada 1,3000 Ketua Peneroka, Ketua Penerokawati, Ketua Belia, Pengurus Rancangan dan pegawai-pegawai kanan daripada 317 rancangan FELDA seluruh negara. Dalam perjumpaan itu, beliau turut menjawab soalan-soalan dikemukakan wakil.KPF akan menjadi pemegang saham tunggal terbesar FGVH dengan 37% kepentingan, sementara saham lain diperuntukkan bagi peneroka, petugas Kumpulan FELDA, kerajaan negeri, pelabur Bumiputera dan pelabur asing.Antara pelabur Bumiputera yang terbabit ialah ASN, ASB, PNB dan Tabung Haji sementara pelabur institusi pula terdiri daripada KWSP dan Kumpulan Wang Amanah Pencen. Hanya dua peratus diperuntukkan untuk pelabur luar negara




2 comments:

Aku Peduli Apa @ APA said...

Assalam sahabat MKP.
Semacam ada 'badi' bila pemimpin mula bermain dengan penyapu dan tong sampah...

Kita dah lihat apa yang terjadi kpd seorang pemimpin yg gemar bermain dengan penyapu kan?

Ahmad Maslan..adakah anda akan terkena badi tong sampah?

matkilaupenang said...

no komen bab tue big bro APA,tok mat telah berjanji nak buang tong sampah buku tue.tp pandangan saya tak berapa setuju ngan idea tue.apa yang jadi kepada khir toyo dulu harap menjadi pengajaran kepada menteri yang lain.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive